Powered By Blogger

fredag 27 mars 2015

Vila och ro. #blogg100 #bloggswe

027.
Vi blev igår omdirigerade vid Stenungsund på vägen hem till dottern. Senare fick vi veta varför vi fick åka vägen om Ucklum, istället för raka motorvägen. En lastbil hade av någon anledning sånär kört av Ödsmålsbron och därför spärrades vägen av. Idag såg vi var räcket borde ha funnits. Otäckt!
Jag vet inte hur hög bron är, men det är åtskilliga 10-talet meter till marken.

Änglavakt hade den chauffören i alla fall. Eller tur som en tokig. Hoppas att olyckan inte berodde på fylla eller brist på sömn. Det är väl tyvärr de vanligaste orsakerna till olyckor numera. Vi noterade att det är väldigt få svenskregistrerade lastbilar på vägarna och det jag tycker det är orättvist att inte alla har samma regler för dygnsvila och så vidare.

Vilat ut har däremot vi gjort. Det är som om något "rinner av en", när vi närmar oss Bovall. I mitt fall är det inte så konstigt, det är ju min födelseort med viss modifikation i och för sig, men det är där jag har vuxit upp. Mannen blir en helt annan person när vi landar där. Trots att vi bor på bästa stället i Mölndal, med naturreservat och grönområde bokstavligen runt knuten, infinner sig ett lugn...

Fika och påskägg delade vi av oss med till barnbarnen på eftermiddagen. Lilla J vet precis var man ska stoppa godiset och gör det gärna. W är väldigt kräsen, men chokladäggen med papper på var MMMM! Såpbubblor låg det i äggen med. Det duger ju inte att bara ge godis. Något att pyssla med ska det också vara. Det fick alltid jag och även mina barn. Bok, tidning, kritor och så vidare.

Vi gjorde middagen enkel för oss. Köpte färdig potatisgratäng för att slippa köpa grädde och sånt som är lite meckigt att ta med hem igen. Hade med lite kycklingdelar hemifrån som tinade på vägen. Sparris hade vi som nyttigt tillbehör. Landade mätta och belåtna i soffan och tittade på en film och åt godis. Helt okej torsdag, tycker jag.

Mannen väckte mig bara en liten stund innan larmet i mobilen gick igång idag. Jo, jag ställde klockan, för jag vet hur lätt det är att sova bort dagen när man har mörkläggningsgardin. Det finns en sån här med, men den är inte uppsatt, än. Jag ska be mannen ordna det i helgen, för hur är det nu? Ställer vi fram klockan blir det ljusare på morgonen då? Äsch, det är för ljust oavsett.

På City Gross plockade vi på oss mycket godsaker på hemvägen. Ribbestek, karrékotletter, en bit lever, torskfiléer och hjärtmusslor. Ojvoj, så det ska bli så gott med ribbestek, vid ett senare tillfälle. Eller troligare två. Den var så stor att jag delade den innan jag frös in bitarna. Mannen får ta en karrébit imorgon eller på söndag, de andra ligger även de i frysen nu, liksom levern.

Alltså är ordningen återställd och det är fiskfredag igen! Halleluja! Mannen hämtar god korrrv hos en bekant i skrivande stund, så frysen kommer att vara sprängfull med mat ett tag framöver. Jag tar matlådor med mig till jobbet i helgen, för att göra plats.

Dagens rätt blir en fiskgratäng med vitvinssås och musslor. Eftersom vi ätit potatis nästan varje dag denna veckan tyckte mannen att vi skulle ha ris till. Ärtskott och broccoli har vi med för färgens skull. Nåja, inte bara, det är väldigt gott också. Tror nästa soppa ska få bli broccoli- och blomkålssoppa. Eventuellt med lite bacon-strössel. Kanske på torsdag.

Det är knepigare än jag trodde att planera maten varje vecka, då mina arbetstider är så oregelbundna. För tillfället jobbar mannen vid köksbordet, så det känns lite som om jag tränger mig på och stör när det ska lagas mat innan jag åker till jobbet. Det ska bli en bättre arbetsplats för honom på övervåningen, så småningom. Ska bara...

Ha en fin fredag och start på helgen! Var rädd om dig och finn ro i tillvaron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar