Powered By Blogger

fredag 3 april 2015

Påsklamm. #blogg100 #bloggswe

034.
Vaknade med kramp i foten alldeles för tidigt i morse. Vad var det för vits med det? Fick tassa upp och ta en magnesiumtablett och trampa runt tills det gav med sig. Sen somnade jag om. När jag vaknade igen sken solen så dant att jag trodde det var mitt på dagen. Klockan var bara halv tio, vilket gladde mig. Gick ner och laddade slökokar'n med godsaker.

Vi får äta tidig middag idag, eftersom jag jobbar 17-22. Lammgryta är relativ snabbmat även i en crock pot, så det blir så bra. Förutom grytbitar åkte det ner palsternacka, morot, lök, vitlök, selleri, tomatpuré, sherry, vatten, lammbuljong, sumak, gurkmeja, koriander (både malen och frö), svartpeppar, paprika, habanero (ovanligt mesig sort) och spiskummin.

Det doftar frestande redan och om ett par timmar lyfter vi locket och synar verket. Kanske det behövs lite portvin och redning på slutet. Ris känns väl som det självklara tillbehöret och sallad finns det gott om. Mannen får roa sig själv ikväll, liksom igår och i morgon. Tycker synd om honom, jag hade inte uppskattat om han jobbat som jag gör.

Jag tycker synd om mig själv också, men eftersom jag ville ställa upp för mina arbetskamrater och företaget, så tog jag de pass som "var över" på bemanningslistan för påsken. Och när jag väl är på jobbet är det inte så illa. Lönen är ju rätt hyfsad på storhelger också, vilket kommer att märkas på slutlönen. Det är det enda jag får ut av att vara "snäll" och ställa upp. Bitter? Japp!

Fast det brukar gå över rätt fort. Som kloka L sa i telefonen; "det är bara att bryta ihop och gå vidare". Man får vara glad för att solen skiner och att alla andra har ledigt. Hoppas att det inte händer några allvarliga olyckor på grund av raketer och smällare bara. För det är ju ingen chans att folk låter bli, av hänsyn till hundar och katter. Har man ingen skotträdd individ hemma, så förstår man inte plågan.

Nu ska jag ta fram saxarna och klippa till mannen.
Ha en fin, skön och lång fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar