Powered By Blogger

söndag 10 maj 2015

Myror i brallan? #blogg100 #bloggswe

071.
Vaknade av att kattdamen som äger huset ville ha mat. Det mulna vädret gav ingen ledtråd om hur hur mycket klockan var och jag kunde inte tänka mig att den var mer än sju. Fast den var nio, nästan.
Eftersom mannen skulle iväg till Fuzz-mässan idag igen, var det lika bra att hämta kaffe och tidning, samt utfodra de fyrbenta.

Den gode vännen T ringde och avtalade tid för upphämtning och jag fick snabbt rådda en stadig frukost, för middagen lär bli en sen historia då mannen ska repa i kvällingen. Själv bestämde jag mig för att stanna hemma och egenvårda mig. Inte bara förstås, klädvård är av nöden också. Klädkoden på jobbet är svarta byxor och jag har ett par, så de tvättas två gånger i veckan.

Jag börjar misstänka att de innehåller något som ger mig de vansinnigt kliande utslagen på baklåren. Sen jag tog av dem i fredags kväll, sprayat mig med "mineralvattnet" har det inte kliat alls. Men varje dag på hemvägen har det börjat klia så kopiöst att jag nästan varit gråtfärdig. Har använt andra byxor under helgen och inte en enda gång har jag känt något kli.

Eftersom jag inte ska delta i driften imorgon tänkte jag först strunta i arbetskläderna, men ska kanske göra ett test ändå. Får jag klåda igen måste det bero på byxorna och då ska jag reklamera dem. Jag fattar inte vad det annars skulle kunna vara. Jag tvättar ju alla byxor med samma tvättmedel, därför kan det inte vara det som är orsaken, svarta underkläder och sockar sitter ju ännu närmre också.

Det var ett fasligt sjå att ta hand om all fisk jag köpte igår. Detta är vad som blev över av middagen:


Gratäng med ramslök i botten, rödtungan saltad, pepprad och ihoprullad med skinnsidan inåt, annars spricker filéerna. Strössel av finhackad morot, palsternacka, fänkål och selleri. Såsen gjorde jag på morot, palsternacka, fänkål, ramslöksstjälkar, schalottenlök, fiskbuljong, vitt vin, sherry, grädde och cf. Lite ostron- och fisksås också. Silade bort grönsakerna som gjort sitt. Fick så mycket beröm av mannen, att hälften varit nog, men visst blir jag glad för att min matlagning uppskattas!

Idag blir det spareribs, så småningom. Funderar på att förkoka dem i en mustig buljong och bara grilla på dem lite snabbt, antingen ute eller inne. En god bulgurröra till kanske? Jag är fortfarande mätt efter bacon, ägg och korv till frukosten, så jag är inte så inspirerad än. Ska sätta mig och bläddra i receptskatten, då kommer jag säkert på något bra tillbehör.

Ha en skön söndag och glöm inte ta hand om dig själv, samt dina nära och kära!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar