Powered By Blogger

torsdag 4 juni 2015

Larmet går. #blogg100 #bloggswe

096.
Sådär, då är vi säkrade och larmade. Trevlig installatör, som inte är helt olik den där Zelmerlöv, har installerat all nödvändig utrustning och instruerat oss enligt alla konstens regler.
Inbrottstjuvar göre sig icke besvär, det vore bara dumt av dem. Dels låter det förfärligt, dels kommer katterna få spatt, dels blir de filmade och utryckning kommer att ske.

Det känns fint att installationen kunde utföras just idag när jag var ledig och få ordning på alla appar och uppgifter direkt. Nog för att mannen är en ypperlig pedagog, men fyra öron hör mer än två och alltid är det något man uppfattar på olika sätt. Förhoppningsvis är skyltar och dekaler tillräckligt för att avskräcka hugade bovar och banditer.

Idag ska jag hämta mat så vi klarar helgen och större delen av nästa vecka. Mannen ska ut på ny turné, så jag blir gräsänka igen. Sådär lagom roligt att laga mat till sig själv, men jag hittar väl på nåt gott ändå. Jag menar att det är dumt att laga mindre god mat bara för att man är ensam. I själva verket är det väl just då man ska göra det extra fint för sig, när man saknar måltidssällskap?

Till helgen hoppas jag på fint väder och grillning. Det är inte helt otänkbart att det blir en helgrillad anka på lördag, om det finns någon kvar på Willy's när jag kommer dit. Jag har en lång lista med saker som ska fylla kyl och frys, det vattnas i munnen vid tanken på allt gott vi ska äta. Anar att det är dags att baka bröd snart med. Förutom vanligt bröd, ska jag nog tillverka en focaccia.

Jag hade inte tänkt att köpa denna mjölmix, men om man läser vad det är baserat på är det inte så konstigt att det utgått ur sortimentet...
Min vana trogen, skummar jag igenom ett antal recept innan jag sätter igång med mat eller bak, så jag har det mesta hemma. Saknas något är det oftast något annat hemma som kan ersätta.

Jag är ingen receptslav, det är bara om jag ska göra något komplicerat för första gången som jag håller mig till måttangivelserna. Kanske. Jag säger som Mat-Tina: Smaka, smaka, smaka tills du är nöjd. Mat ska smaka mycket, men inte nödvändigtvis starkt. Vissa maträtter "ska" vara chiliheta, men långt ifrån alla. Fast en gnutta chili kan förhöja smaken rätt bra i de flesta rätter.

Det gäller bara att välja rätt styrka och mängd till en fiskgratäng, sås, soppa eller vad som helst, utom kanske rotmos och fläsklägg eller ärtsoppa. Där känner jag att det är helt onödigt och rentav kan bli helt misslyckat med chili. Så kan man ju inte bära sig åt med mat, eller hur?

Idag blir det fisk. Närmare bestämt torsk, men jag har ännu inte bestämt vad det ska vara för tillbehör. Två stora rumpebitar hade vi kvar i frysen, sen jag hämtade värsta stora torsken den för ett tag sen, när jag shoppade loss ordentligt i Delikatesshörnan i Sisjön, vilket du kan läsa om här ifall du missat det inlägget. Det löser sig under dagen och efter min jaktrunda.

Ha en bra dag och njut av solen som äntligen är tillbaka, men håll i hatten, det blåser friska vindar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar