Powered By Blogger

onsdag 24 juni 2015

Lysande utsikt? #bloggswe

När man som jag är något stressad över att inte komma åt min löne-spec, är det väldigt skönt att kunna kolla "kommande transaktioner" på bank-appen i mobilen. Nu kan jag andas ut och fortsätta pappersarbetet utan att belasta "fel" konton. Att vara "frilansare" känns inte helt tryggt, men å andra sidan är det omväxlande och roligt att hoppa in på olika arbetsplatser.

Alla mina anställningsperioder och timmar ligger nu hos A-kassan för utredning om huruvida jag varit duktig och tjänat ihop till en ny ersättningsperiod med högre ersättning, eller om jag ska stanna i Jobb- och utvecklingsgarantin och få 249 kronor per dag i ersättning från F-kassan. Jag tror i och för sig att sannolikheten är stor att det blir en förbättring, om inte annat så i slutet av sommaren.

Mannen kom hem igår kväll och trodde jag redan ätit middag, men det är väl klart jag väntade in honom?! Det blev en god middag med pasta och skaldjurssås, förstärkt med de sista bläckfiskarna i frysen. Som vanligt, höll jag på att säga, en blandning av grönsaker såsom morot, selleri, lök, vitlök och chili som fick fräsa i smör. Sherry och musselspadet, en halv fiskbuljongtärning, svartpeppar och lagerblad, samt grädde och cf fick puttra ihop. Sockerärtor och bläckfisk, musslor och sist räkorna.


Lite citron, tomater och dill för färg och extra piff. Det är lättlagat och tar inte lång tid att göra, jag lovar! Bläckfisk är sådan att man antingen lagar snabbt eller väldigt länge, annars blir konsistensen gummiaktig och det är mindre roligt att tugga på. Räkorna ska ju bara ner i såsen och bli varma, men det vet du redan. Musslorna tål en stund i värmen, men rör inte för mycket, då går de sönder.

Jag vet inte vad det blir för mat idag, det blir nog en djupdykning i frysen alternativt en sväng till affären. Försökte skyffla över beslutet på mannen, men han jobbar hårt med att lösa andra problem, så jag får nog ta på mig detta...

I morgon blir det utflykt med Kluran, det är dags att visa mina hemtrakter för henne med. Enligt yr.no kommer vädergudarna att stå oss bi och det tackar vi för. Mat hämtar vi i Kustcharken och grillar är planen. En promenad blir det såklart och jag vill ju visa upp Bovall från sin soligaste och vackraste sida, då får regnet hålla sig borta helt enkelt.

Jag tar således semester åtminstone i morgon och återkommer troligen på fredag. Eller en annan dag.
Ha det särdeles gott och var rädd om dig så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar