Powered By Blogger

fredag 12 juni 2015

Vända rätt sida till. #bloggswe

Mannen har visst lagt sig till med vissa ändrade beteenden under sin bortovaro från hemmet. Ligga på rygg är inte något han vanligtvis gör och det är inte hans bästa sida. Å andra sidan har jag sällan sett någon vakna på så gott humör, att det må vara honom förlåtet att det mesta av natten tillbringades på fel sida. Jag förstår att han var hemskt trött, det kostar på att fara runt hela tiden.

Kanske var det bra att han var borta när jag inte mådde så bra, det värsta verkar vara över nu och jag hoppas att jag inte smittat honom. (Förhoppningsvis är mina kollegor inte heller smittade.)
När jag kom hem var han i full färd med att klippa gräset som vuxit vilt alldeles för länge. Det räckte att jag klev ur bilen på andra sidan huset för att börja nysa och sånär skrämde bort katterna.

De var emellertid för hungriga, för att skrämmas bort så lätt. Deras mat- och sovklocka handlar mer om att när någon av de tvåbenta slavarna kommer hem med bilen är det dags att äta, än att det verkligen är dags. Oavsett vilken tid, hur mycket de åt tidigare eller om de hunnit smälta föregående måltid, alltså. Pavlovs hundar och Elissons katter, det är samma sak.

Vi ska grilla kycklingklubbor idag. Tråcklade ihop en marinad med olja, japansk soya, schalottenlök, vitlök, finhackad ingefära, svartpeppar, lite färsk koriander, två stänk citronsaft och den sista skvätten Permantos habanero- och mangosås. Hur ska vi nu klara oss? Utan den smakförhöjaren, menar jag.
Finns lite kvar av den gröna varianten och det är bra, men den är inte samma sak.

Halvt genomkokta potatisar har jag råddat med, samt tråcklat en cf-röra med chili, paprika, ingefära och lite salt. (Kvar sen igår finns en parmesan-röra om man hellre vill ha det, eller både ock.) Allt för att hålla mig inomhus och undvika värsta allergichocken. Jo, för att jag är lite småsugen också. Mackor och vattenmelon har varit min kost idag, det känns lite somrigt, men småtrist ändå.

Imorgon måste det vara dags för fisk igen, hoppas kunna hitta något trevligt exemplar. Det vore lite trevligt att grilla tonfisk, men kan även tänka mig en gratäng med spätta som fylls med resten av vår rökta lax. Förra gången blev en succé och sådana är värda att ta om av. Det gäller bara att rulla från rätt sida och ha en god sås, samt ett gott vin till.

Eftersom jag undvikit affärer hela veckan i princip, så är det dags för en raid, med andra ord. Dessutom ska vi uppvakta ett födelsedagsbarn, om vi (jag) är krya och raska nog, Vore förfärligt att smitta ner hela sällskapet inför sommarlov och semestrar som hägrar.

Nu ska jag mobilisera mig själv i upprättstående läge och bege mig ut på altanen och se hur långt glöden har kommit. Alla vet väl hur dumt det är att inte vänta tills kolen är gråvit? Jag vet inte hur många gånger maten blivit eldad, för att tålamodet trutit av hunger eller ren dumhet. Inget mer sådant, mannen och jag är särdeles överens om hur kolen ska se ut. Förvånad, någon...?

Ha en fin fredag och helgstart. På återseende på andra sidan midnatt, eller nästa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar