Powered By Blogger

söndag 5 juli 2015

I nöd och lust? #bloggswe

Nu blir det ett snabbt inlägg, bara för att säga hur trevligt jag haft det lördag och söndag. Både sonen och systern ångrade sina "nej tack" till "jag har ångrat mig och vill följa med till Malmön". Vi hämtade alltså syster M på vägen, tog en omväg till Kungshamn och hämtade P, blev efterlysta av mannens spelkompisar när vi missade färjan med fem minuter.

Bra gig och samvaro med vänner och bekanta under kvällen, alltså. Enda smolket i bägaren var att vattnet tog slut. Bokstavligen. En vattenledning sprang läck och hela Malmön blev utan dricks-, toalett- och diskvatten. Du förstår ju vilket dilemma detta var för krogarna och åhörarna. Till och med jag som chaufför fick knipa som tusan och hålla hårt i mitt vattenglas.

När vi kom hem var det med en stor lättnadens suck toaletten uppsöktes av oss alla tre i tur och ordning. Syster som druckit öl och inte kan kissa utomhus, jag som bara druckit Ramlösa och inte kan kissa utomhus, sist mannen som druckit öl och kan kissa utomhus. Nåväl, vi sov gott efter denna uthållighetsövning och jag bjöd in oss till mormor på frukost.

Visserligen var klockan lunchdags, men smörgås och kaffe var det vi behövde bäst. Det vill säga påtår av kaffe, för nu var det fritt fram för denna ädla dryck igen. Vårt bröd visade sig frostskadat och totalt odugligt som föda. Hade jag bett om middag/lunch hade ju mormor fixat den lilla detaljen nästan lika snabbt som vi tog oss hem till henne. Vilken tur vi har som har henne!

Vår kära Lotta var också hemma, tack och lov, för nu var det hemskt länge sen vi setts. Nu känns det sådär fint igen! Lite mathämtning på vägen hem och detta blev vår modesta middag, precis lagom jobbigt att både ställa fram på bordet och äta i värmen:


Fuskade ihop en aioli, brödet är liksom kräftdjuren från CityGross och rosévinet är ett av de godaste jag smakat, någonsin.


För övrigt vill jag tipsa om att vattenmelon är toppengott till kräftor och aioli. Men dagens nästan Nobelpris-värdiga upptäckt är att färsk koriander och citronsaft i sköljskålen för söliga fingrar tar bort den mindre behagliga skaldjursdoften mycket effektivt. Hädanefter ska jag alltid ha koriander hemma när det vankas skaldjur!

Ja, jag har sovmorgon i morgon, jobbar 10.30-18 och överlåter åt mannen att fixa middag. På tisdag blir det ingen ordning alls, men löser sig nog på något sätt. Onsdag börjar jag redan klockan sju, det blir spännande, torsdag på nytt apotek 10-19 och fredag 7-16. Inte helt optimala tider, men det är ju sommar och semestertider och visst ställer man upp.

Härmed flaggar jag alltså för att blogginläggen kan komma oregelbundet, utebli helt eller komma helt oförhappandes av nödighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar