Powered By Blogger

fredag 3 juli 2015

Jag går och fiskar... #bloggswe

En fantastiskt trevlig dag har jag haft idag! Mannens barndomsvän och dennes son kom, inte direkt från Australien men ändå, och hedrade oss med sitt sällskap över en middag på altanen. Junior pratar ingen svenska, så jag fick fiska fram mina engelska kunskaper för att konversera med honom. Jag inser återigen att det är nyttigt med lite vin och att läsa mer engelskspråkig litteratur mellan varven.

Vilken tur att mannen har en massa sånt i bokhyllan! Tyvärr är jag inne i en torrperiod bokmässigt. Ibland läser jag mycket, men då och då blir det totalt stopp. Periodare med andra ord. När jag läser mycket handlar det antingen om att "fly" från verkligheten och slippa ta tag i obehagliga ting, eller så är jag helt tillfreds med min situation och njuter av att leva mig in i en annan värld.

Denna boktorka torde då betyda att jag är i en sorts limbo och har så varit under en längre tid. Jag är förvisso inte nöjd med min arbetssituation, i den meningen att jag inte känner mig trygg i anställningsformen. Tråkigt nog fick jag idag ett meddelande att Onsala inte ville ha mig. Förbaskat också! När jag får ett anständigt kontrakt kommer jag förmodligen att sluka böcker igen.

Åter till det roliga och glädjande. Mannen och jag åkte iväg för att fiska. Ton- och svärdfisk, samt pilgrimsmusslor nappade, så det blev grillspett som serverades våra gäster, tillsammans med en sallad med sjögräsnudlar och mycket annat gott i.


Fräsch och lätt mat i värmen som äntligen kommit och verkar stanna, även om det kan bli lite åska och regn kommande dagar. Inte mig emot, all gräspollen behöver sköljas bort så det blir lättare att andas. Ett rejält åskväder rensar upp på många sätt och vis och det är ett vackert spektakel att beskåda, dessutom. Jag har respekt för blixten, men har inte drabbats av åskrädslan.

Sällan sover jag så gott som under ett åskväder. Måste jag inte sova, sitter jag och tittar på och fascineras över de krafter som naturen innehar och frigör under vissa förutsättningar. Har du tänkt på hur det luktar efter ett åskväder? Det är ozon som bildats och det har en speciell doft. Lite som en blandning av färsk slanggurka och soltorkad tvätt...

Jag jobbar i morgon, åker hem efteråt och drar norrut med mannen. Hämtar sonen och har en trevlig kväll på Malmön tillsammans med andra vänner och bekanta. Inga åskmoln under morgondagen, men vissa andra urladdningar brukar man få se under giggen och företrädesvis glada sådana. Är du i närheten tycker jag du ska komma till Bryggan och lyssna på Peter & the Knotter's.

Nu är det dags att knyta ihop säcken och knoppa in, så jag orkar styra pansarskeppet mot rätta hamnar i morgon natt. Sov gott och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar