Powered By Blogger

onsdag 29 juli 2015

Jordbävning? #bloggswe

Jaaa! Jag är klar med hållbarhetslistan och det tack vare oväntad förstärkning av personalen idag. Annars kanske jag hade blivit klar i morgon, om jag jobbat över... Men i morgon kan jag ägna mig åt kunderna och varorna, det känns bra! Någon inventeringstid ser jag inte förrän nästa vecka, så nu är det lugna gatan. Kanske. För jag är motvilligt ledig på fredag, så lördagen kan bli spännande.

På måndag är det kampanjbyte och tio timmar på jobbet. Hurra! Nå, jag jobbar ju hellre en lång dag än två korta, så jag klagar inte så mycket, egentligen. Det gör jag bara när det blir för många lediga dagar, för då får jag jobba dubbelt så hårt när jag kommer tillbaka. På samma tid. Därför är det väl inte så konstigt att jag är ovanligt trött om kvällarna.

Hur trött jag än är, så vaknar jag alltid en eller ett par minuter innan larmet går igång på morgonen, oavsett om det är kvart i sex eller kvart i åtta. Märkligt, jag som är född sjusovare och ruskigt morgontrött. Jag lägger i regel fram kläderna jag ska ha på mig, för att slippa leta efter kalsonger och ta så svåra beslut som vilka sockar jag ska ha. Annars kan jag bli stående i garderoben och bli sen.

Att komma i sista minuten är det värsta jag vet, näst efter att vakna. Antar att det är därför min inre klocka fungerar väl, mot alla odds. Den uppmanar mig enträget att gå till sängs nu också. Jag satt faktiskt ute på altanen och nickade till, fast det såg ut som om jag löste korsord. Det gjorde jag i och för sig också, men inte så mycket. En stund i solen fick vi, det var länge sedan.

Alldeles nyss kände vi hur hela huset skakade. Inget blixtnedslag, för det åskar inte. Det kändes hos flera vänner och bekanta. Jordbävning eller -skalv är inte ovanligt, men detta måste ha varit kraftigt då. Så märkligt. En gång var jag med om en så kraftig ljudbang att jag ramlade ur sängen, det var riktigt läskigt.

Här kommer dagens matbild, sen ska jag lägga mig och sova så hårt att inte ens ett skalv väcker mig.


Pasta Marinara, det var vad vi (jag) behövde idag. Gott att strö paprika över och ha vattenmelon till. Sött och knaprigt gifter sig fint till det lite salta och mjälla.

Sov gott när det blir dags för dig, nu är det godnatt för mig i alla fall!

3 kommentarer:

  1. Läste i tidningen att det hade varit jordbävning i Billdal och tänkte då på den gången jag upplevde en jordbävning när jag var i Skåne. Hundarna reagerade och blev rastlösa strax innan jordbävningen. Plötsligt kom en skarp knall och hela huset skakade, tavlorna hängde på sned några sekunder. Jag trodde att en tankbil eller bensinstationen hade exploderat. Några minuter senare ringde en av pojkarna för att höra om allt var bra efter jordbävningen. Han som bodde långt, långt därifrån visste mer än jag, eftersom han hade radion på när han var på väg till jobbet.
    Det var en upplevelse. Nu har du också minnet av en jordbävning att berätta om.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en udda upplevelse och den kommer man minnas :)
      Kram!

      Radera
  2. Hittade den på jordbävningskartan ute i havet. Tydligen varit en uppe i Norrland också. Den i Skåne var så overklig, jag vaknade av att det smällde i huset, steg upp och tittade ut, allt såg ok ut så jag gick och la mig igen. Och somnade. När jag kom till jobb så var alla lite tagna och pratade mer än en vanlig morgon.
    Visst är det läbbigt, naturens krafter är stora, man känner sig liten. Här skakar det lite då och då, lugnt nu på sommaren. Kanske lite semester där ute i sprickan i Medelhavet! ;-)

    SvaraRadera