Powered By Blogger

lördag 29 augusti 2015

IRL. #bloggswe

Det var ärligt talat lite jobbigt att ta sig ur sängen idag. Vi träffade på fb-vänner i IRL och det var så roligt att det var svårt att slita sig. En av dem är en fantastisk vacker och behaglig kvinna som har figurerat precis utom räckhåll, av den enkla anledningen att vi mer eller mindre har endast den hemliga "groupen" ihop. Tillfälligheterna gör att man går om varann, men det går fler tåg.

Den nästa bekantskapen är en man som gjort världens godaste chilisåser. Min man och jag försöker få honom att återuppta verksamheten. Synnerligt trevlig och intressant människa, som vi gärna träffar igen och diskuterar mat i allmänhet med och chili i synnerhet. Den gröna och orangea såsen är de godaste och jag skulle gärna vara med och uppfinna fler. Förmätet? Ja, kanske...

Jag är ju en nyfiken människa och gillar att experimentera med smaker. Vilket osökt för mig in på dagens middag. Floda har en av de bästa fiskhandlarna i min geografi. Där hämtade jag en finfin torskrygg idag och ugnsbakade den med enbart smör och citronsaft, förutom salt och peppar, förstås.
Tillbehören var knaperstekt bacon och kantareller, brynt smör, ärtor och potatis.



Mannen var lyrisk och jag kan nog faktiskt påstå att det var den bästa torskryggen jag tillagat. Hittills. Det finns alltid sätt att förbättra; en del använder termometer, men jag tycker att mitt pekfinger gjort jobbet mycket bra, åtminstone på hemmaplan än så länge. Man ska aldrig säga aldrig till någonting. Så jag kanske plockar fram termometern och noterar hur nära "perfekt" min finger kommer.

Jag låter lite stursk och mallig nu, men jag är bra på fisk och är glad att mannen uppskattar allt jag serverar. Det blir liksom roligare då. Att utmana sig själv och överträffa bådas våra förväntningar. Efter två timmar i solen på altanen var det ett rent nöje att ställa sig i köket och rådda middag. I morgon blir det förmodligen blåbärspannkakor till frukost. Eller, frunsch...

Jag tänker inte vakna först, den saken är säker. Men vad man tänker och vad man gör är två skilda saker. Särskilt när det gäller sömn. I alla fall min. Nu är jag så trött att jag skulle kunna somna, sittande i min fåtölj, om det inte vore för "Casablanca". En av världens vackraste skådespelerskor, Ingrid Bergman och Humphrey Bogart, inte lika bildskön, men ändå.

Hjärtskärande kärlek och hjältemod, vem kan motstå det? Och där tog den slut. Vive la France!
Sov gott, det kommer jag jag att göra, jobb efter en utekväll har den effekten på mig. Frukostidén kommer av den makalösa mängden blåbär vi har i trädgården, så de är lätta att fånga. Svårare är det att fånga svamp, men det kan bli tal om sådant i morgon ändå...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar