Powered By Blogger

tisdag 25 augusti 2015

Minnesvärd dag. #bloggswe

Jag är trött i mössan, men det är ju inget ovanligt. Anledningen är att jag jobbat på ytterligare ett nytt apotek idag och med arbetsuppgifter som inte är mina gängse. Idag fick jag förutom de vanliga teknikersysslorna ta hand om receptkunder. Det vill säga fråga om utbyte och sånt, samt förbereda fram till påskrift av farmaceut.

Dessa kunskaper har inte efterfrågats på ett år, så jag kände mig lite ringrostig, speciellt när det kom en kund med ett pappersrecept. De är så ovanliga nuförtiden att till och med vissa farmaceuter blir en aning osäkra då och då. Jag hade dock en särdeles trevlig kollega som ciceron och kunden hade semester och all tid i världen. Det var bara katten som hade bråttom hem...

På det hela taget var det en jättetrevlig dag och jag var på så gott humör när jag åkte hemåt att jag faktiskt tog på mig uppgiften att hämta mat på hemvägen. Annars undviker jag ju affärer i rusningstrafik, det vill säga efter fyra. Och jag är obokad i morgon, så jag hade kunnat ta det då, men som sagt humöret var på topp.

Dessutom kom jag ihåg varenda sak som jag skrivit på listan med saker som var slut. Den hängde såklart kvar hemma på kylskåpet, för jag hade ju inte tänkt utsätta mig för gråtande barn och arga, stressade föräldrar idag. Kände väl att jag har flyt, så jag litade på mitt goda humör och minne. Det är mer än man kan säga att den rara damen på apoteket idag kunde göra.

Hon kom in och frågade efter "Proaktiv", i en vit stor burk med blått lock. Vi har inte den i sortimentet, sa jag, vilket hon tyckte var konstigt, för det var ju ingen annan heller som hade. "Den är för minnet och orken" sa hon. En annan kund föreslog att hon skulle fråga på Ica tvärs över gatan. "Ja, det var en bra idé för det hade nog varit sista stället jag kunde tänka mig."

Man hittar alltid sakerna man letar efter på sista stället, sa jag med en liten blinkning. Då skrattade hon gott och tackade den andra kunden för hjälpen på vägen ut. Strax kom hon tillbaka och frågade; "Vad var det jag skulle gå till Ica och handla?" Jag hoppas att tabletterna hjälper om hon hittar dem...

I vår lilla familj är det mannen som har bästa hårddisken, så jag är lite imponerad över mig själv idag när jag mindes allt vad jag skrivit upp på listan. Därför föredrar jag att hämta mat i mannens sällskap, det gör liksom inget att jag glömt listan på matbordet på vägen ut. Jag kanske borde stoppa i mig lite "minnespiller"? Eller finns det andra sätt att uppgradera min hårddisk?

En ledig dag mitt i veckan, kanske? Då ska jag klippa mannen, dammsuga, tvätta och koka tunga. Jodå, du läste rätt och till den ska vi ha potatismos. Minnesgoda lösare kommer ihåg att jag blev lycklig som ett barn när jag hittade oxtunga, inte sant? För ett år sedan, tror jag mig minnas. Nu hittade jag gristunga på City Gross, när vi provianterade där sist. Åh så gott det ska bli!

Idag blev det korvgryta och pasta, det var snabbmat efter jobbet och den där turen till affären. Mannen var ute på vift och träffade en god vän, så han blev sen. Och så påstås det att kvinnor inte kan sluta tjôta...

Ha en god kväll och ta hand om dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar