Powered By Blogger

onsdag 26 augusti 2015

Surdegar av olika slag. #bloggswe

Brödbaket är igång. Och jag har betalat räkningar, annars har jag inte gjort så mycket nytta idag. Lite administrativa sysslor också, så jag får någon ersättning från a-kassan för de dagar jag varit ofrivilligt ledig. Fast de dagarna lär väl gå åt till karensen, vilket jag finner synnerligen orättvist att jag ska åka på igen. Jag är lika arbetslös nu, som när jag blev utförsäkrad och indragen i aktivitetstödscirkusen...

(Men det är ingen idé att svära över detta, jag har ifrågasatt det på ett lugnt och verserat sätt och svaret är att "sådana är reglerna för alla, ovillkorligen". Jag orkar inte bråka, fast det gnager lite i mig, för det är banne mig inte rätt att jag och min familj ska drabbas igen, trots att jag gjort alla rätt i alla lägen och inte försöker utnyttja systemet. Låter den surdegen vara.)

Jo, jag har redan tvättat och hängt upp en tvätt också. Jag som är ledig... Men dammsugningen får vänta, dels för att jag inte har hjärta att skrämma ut katterna i regnet med snabeldraken, dels för att mannens hår hamnar på golvet när jag klipper det. Kommer inte åt att klippa när han sitter med telefonen fastklistrad vid örat.

Nu är bullarna utbakade och jag sparade en degklutt för att göra som en vän gjorde när hon startade sin surdeg. Hon är ett riktigt bakproffs och jag försöker i skrivande stund få reda på lite mer detaljer. Går det, så går det. Annars får jag försöka igen. En burk mer eller mindre i kylen spelar ingen större roll och den lille klutten hade bara blivit en bulle till spillo om det inte funkar.

Snart är det dags att koka tungor. Gristungor är små till skillnad från oxtungan häromsistens. När jag var liten köpte mamma tunga i charken där de skar upp den i tunna skivor som smörgåspålägg. Ett av mina favoritpålägg, vilket jag kanske inte behöver påpeka, men verkar omöjligt att få tag på numera. Senap eller majonnäs som underlag, ljuvligt vilket som.

När jag nu är i farten med surdegar ska jag ta tag i den fackliga och skriva ner vad jag tycker om förbundet och upplysa om att jag allvarligt överväger att avsluta mitt medlemskap i Sveriges Farmaceuter.

Avslutar med en liten bild på resultatet av dagens brödbak och surdegsgrund:



Ha en fortsatt fin onsdag och var rädd om dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar