Powered By Blogger

söndag 20 september 2015

Dagen efter. #bloggswe

För några dagar sedan var det ett inslag i Rapport eller Aktuellt om p-piller. Det diskuterades huruvida åldersgränsen för subventionerade p-piller borde höjas. Tydligen anser unga tjejer att de är för dyra, så att de struntar i dem när de blivit 20. Med tanke på att tre månaders förbrukning av vanliga p-piller kostar omkring 70-80 kronor, undrar jag hur de tänker?

Akut-piller kostar från 170 kronor och uppåt och dem anser de sig ha råd med. Vissa hamnar i den situationen oroande ofta, tycker jag mig se. En förpackning kondomer med tio stycken i kostar ungefär 70 kronor. Är det dyrt? Ja, det är det kanske om man är student eller arbetslös, vilket många i den åldern är. Men när inträffar behovet av dagen efter-piller då?

Utan att vara tvärsäker, vill jag ändå påstå att det är dagen efter en utekväll eller ett partaj hemma hos kompisen och man träffar en ny spännande bekantskap och fortsätter med rajtan-tajtan lite privatare hemmavid (inbillar jag mig i alla fall) efter att ha delat på taxikostnaden. Har de råd med att gå ut och kalasa, borde de ha råd med både kondomer och p-piller, väl?

Missförstå mig rätt, jag missunnar dem inte att ha roligt på varken ena eller andra sättet och vi kan gott höja åldersgränsen för subventionerade p-piller till 25 år. Jag tycker också att kondomerna borde vara billigare än de är, bara för att uppmuntra till säkrare sex och omtanke om varandra. Det är inte helt ovanligt att man får obehagliga biverkningar av dagen efter-piller heller, nämligen.

Dessutom bör man investera i ett graviditetstest för säkerhets skull. För det kan hända att pillret inte får avsedd effekt och då blir det andra omständigheter. Slentrianmässiga aborter förekommer, det vet jag, men hur påverkar det framtida önskade graviditeter i längden? Jag är ingen moraltant, jag bara önskar att människorna var mer rädda om varann och sig själva. 

Mannen och jag sitter nu med varsin skärm och pysslar med sitt. Det är skönt att bara vara och känna sig helt tillfreds i sällskaplig tystnad. Om en liten stund ska vi äta ostfondue, det ska bli gott! 
Hämtade en bit Emmentaler i Ostbutiken igår och jag tänkte att vi använder den tillsammans med en annan ost vi redan hade hemma och dessutom är färdigriven. 

Ja, det är en riktigt lat dag. Ingen matlagning att tala om, således. Att smälta ost och hacka upp tillbehören räknas knappt. Förstår inte alls varför latmasken helt tog över. Jo, det gör jag visst. Även om det inte blev jättesent igår hos vännerna, så är tillståndet helt klart dagen efter. Mycket god mat och dryck fick vi som vanligt av det generösa värdparet. Vi bugar och bockar!

Ha en skön söndagskväll och du vet, ta hand om dig och dina medmänniskor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar