Powered By Blogger

onsdag 9 september 2015

Experimenterar. #bloggswe

Jag är obokad idag, så jag fick sovmorgon. Mannen kom med kaffe och GP vid nio. Det ska också erkännas att jag var lite trött, då vi fick anledning att fira igår. Jag fick nämligen positivt besked av AC och även om jag verkligen vill skrika ut min glädje, så försöker jag hålla mig lite sansad, för att den jag ska vikariera för ska få underrätta sina arbetskamrater först.

Mannen hämtade hem en flaska champagne igår, för han blev så glad för min skull. Har jag sagt att jag har världens bästa man? Inte nog med att han gjorde detta, han körde till mitt jobb igår och lämnade en sak jag hade glömt hemma. Jag är lyckligt lottad. På många sätt!

Idag är det tvätt- och bakdag. Visst är det märkligt att om jag börjar med det ena, så följer det andra av bara farten, liksom omedvetet? Började med tvätten, arbetskläderna får ha sig en uppfräschning, så man inte ser för sjavig ut på nästa jobb. Är förvisso inte bokad förrän på måndag, men det kan vända i en blink. Sängkläderna behövde bytas, det blir lätt lite täbbt i däsan med Mayzan som sovkamrat...

Benvärmare

Vi kommer så bra överens, så det vore synd att bråka om den saken. Det är bara att tvätta oftare.
Baket är ett experiment med surdeg från en annan deg. Hoppas det tar sig, för jag hade ingen jäst hemma (jo, torrjäst) och egentligen vill jag se om surdegen har någon kraft på egen hand. Händer det inget på ett par timmar är det inte värre än att jag får köra ner lite ändå.

(Det går alldeles utmärkt att baka bröd utan att lösa upp jästen i lite av degvätskan först, vilket står i vartenda recept. Jag smular ner den i min fördeg, häller på mjöl och börjar vispa. Funkar varje gång!)

Jag måste ändå åka till affären och hämta andra saker. Jag är inne på att göra en fisk- och skaldjurssås idag, men har inga räkor i frysen. Orutinerat, jag vet och jag lovar att bättra mig. Om brödet blir bra kan jag tänka mig att göra en gryta eller soppa istället. Annars är jag fruktansvärt sugen på pasta. Avvaktar så länge brödet står och (förhoppningsvis) jäser och sätter mig i solen på altanen en stund.

Det gäller att passa på medan det fortfarande är skönt ute och jag är ledig. Snart nog är det dags för halsduk och mössa även därute och d-vitaminburken får plockas fram ur medicinskåpet. Både september och oktober kan vara fantastiska månader ur vädersynpunkt, men sen kommer november och jag vill gå i ide. Tänker att det är bra att boosta upp depåerna i tid, så det inte blir så illa.

Ha en härlig dag, vad du än gör och ta hand om hela dig!




2 kommentarer:

  1. GRATTIS!!! Å, så bra att du firade!!
    Hur länge? Heltid??
    STOR kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 timmar, minst får se om AC kan förhandla sig till fler timmar på ena apoteket.
      Gäller ett år, så jag är lättad! :)
      Tack och stor kram tillbaka!

      Radera