Powered By Blogger

lördag 5 september 2015

Tillökning. #bloggswe

Mannen har blivit pappa. Ibland går det snabbare än tåget och någon förberedelse var det inte tal om. Bob har utsett honom till ny pappa och den gamla är degraderad till främling. Fast han följde trots allt med den där främlingen hem igen, det var visst kalas på gång. Idag fyller den älskade ungen nämligen hela åtta år. Han fick en kokbok av oss och ska ta över matlagningen därhemma.

Jag kom hem till en samling glada människor efter jobbet igår. Det var nog de längsta fem timmarna i mitt liv! Som jag längtade efter att få vara med och umgås med dessa favoritmänniskor. Tiden går väldigt långsamt när det blir på det viset. Klockan 22 sprang jag till bilen, vilken jag hade turen att kunna parkera precis utanför jobbet, så jag var hemma på en kvart.

Det tog två minuter så hade de öppnat en flaska bubbel de sparat till mig. Den smakade underbart gott, liksom vinet till maten gjorde. Lugn, jag smuttade bara ur mannens glas och skålade för övrigt i vatten. Vännerna stod för maten och det gjorde de mycket bra och jag uppskattade verkligen att vara med om den. Tur att de kunde komma så tidigt.



Idag kommer en långväga vän och vi ska bjuda på lammstek. Den står i ugnen nu, med några instoppade vitlöksklyftor här och var. Salt och peppar tycker jag räcker att krydda med. Till steken ska jag göra en svampsås och förmodligen en potatisgratäng. Jag har inte bestämt mig än. Det kan bli potatisrosor istället. Haricots verts tänker jag blir gott att ha till. Eller ärtor.

Lammet ska gå länge i ugnen, så jag har gott om tid att bestämma mig. Jag sitter i valet och kvalet i fråga om dessert. Vi har en massa ostar och melon, det är gott och kan gå som dessert. Tror jag låter gästen bestämma. Det finns glass om hon hellre vill ha det.

I morgon är det vila och rekreation som gäller. Är inte ens säker på om jag ska laga mat, det lär bli över en hel del idag. Däremot kan det bli en svampjakt i sakta mak, om det inte regnar. Att dra på regnstället är inget alternativ, det blir så knöligt och svettigt. Då låter jag hellre svamparna stå kvar i lugn och ro och växa till sig.

Jag hoppas att vi hittar trattkantareller i år, för jag vill så väldigt gärna fylla frysen och torka en del. Den gamla nätdörren står och väntar på att användas i det syftet och när de har torkat ska jag mala dem och fylla burkar med svamppulver att ha som smakförstärkare i såser och grytor ända tills nästa säsong startar. Önsketänkande kanske, men hoppas kan man ju alltid.

Hoppas också på besked om mitt eventuella vikariat. Helst igår, men denna AC har mycket att styra med och är, klokt nog, mycket mån om sin lediga tid och svarar bara på nödrop då. Så jag får vänta och försöka hålla huvudet kallt och inte tänka för mycket. Vilket betyder att jag behöver en regnfri dag i morgon, alternativt många korsord eller en ny bok att sätta tänderna i.

Ha en skön lördag och var rädd om dig!

1 kommentar: