Powered By Blogger

tisdag 27 oktober 2015

Snoka! #bloggswe

Fick kaffe på sängen idag, då jag hade sovmorgon. Efter tidningsläsning ringde jag lilla mamma och gratulerade på födelsedagen. Det är ju uppenbart att jag inte fattat hur gammal jag själv blivit, när jag insåg hur många år jag gratulerade henne till. För det skiljer ju inte så värst många år, egentligen. Jag undrar om min äldste son tänker på samma vis...

I morgon är jag ledig och det på egen begäran. Jag ska följa med en god vän på en provtagning, som moraliskt stöd och peppare. Givetvis ska jag övervaka hela proceduren så att de sköter sig och vännen på bästa sätt. Efteråt tar vi en fika och avhandlar senast nytt. Det finns alltid saker att dryfta, både stora och små, oavsett hur kort eller lång tid det går mellan varven.

Sedan ska jag ringa en annan god vän, vad som än händer. Det är problematiskt att ha så olika tider på dygnet, när man är tillgänglig. Framåt kvällningen kommer en annan vän på middag. Det ska verkligen bli roligt, för det var länge sen vi sågs. Vi tänker bjuda på slökokt lamm med orientaliskt tema och sköljer ner det med lämplig dryck, fast det är mitt i veckan.

Jag själv ska visst vara på jobbet klockan sju på torsdag efter flera schemaändringar och vår nattgäst tar hojen till jobbet, tvärs över "gatan", när han finner det lämpligt. Mannen jobbar på som vanligt hemifrån, så det är ju inga problem, men några större utsvävningar blir det ju inte. Trevligt blir det nog ändå och i vår ålder vet man när det är dags att sova. Eller?

Idag blev det både lunch och middag ur frysen. Kåljox till lunch och middagen blev en efterlängtad pasta med skaldjurssås. I alla fall jag var våldsamt sugen på pasta. Och skaldjur funkar vilken dag i veckan som helst.

Det är verkligen en ynnest att ha en frys. Så skönt att ha något på lut när tiden är knapp. Dessutom är det ekonomiskt att laga mycket på en gång och många rätter vinner definitivt på det. Stor- och slökok är det billigaste man kan göra, eftersom man kan använda billigare köttbitar och resultatet "smakar" lyx. Kalops kan man inte göra en eller två portioner av, till exempel.

Och när kokade du en portion ärtsoppa sist? Nä, då är det stora grytan som gäller och den ska koka länge och väl, eller hur? En stek på ett halvkilo är inte en stek när den är klar, den är torr, trist och genererar inte heller någon sky som det blir god sås av. Så enkelt är det. Alla har inte stor familj, men med en skaplig frys kan man spara mycket pengar på att laga "stort" ändå.

Det finns de som drar sig för att ta hem mat ur det jag kallar "fyndlådan" i affären. Vissa kallar den för "skämslådan". Kort datum betyder inte att det inte är ätbart. Det är trots allt ett bäst före ett visst datum, som stämplas på alla livsmedel. Inget ruttnar från ena dagen till den andra om livsmedlet förvarats rätt. Vår mjölk, i de fall vi ens har någon hemma, är användbar två veckor efter "bäst före".

Den står aldrig framme på bordet, möjligen fem minuter på köksbänken när potatismoset ska göras. Hur ofta gör man potatismos? En skvätt i såsen ibland, eller i en soppa. I kåljox använder jag mjölk, men eftersom den rätten är bäst att göra som ett storkok, så... Ja, du förstår vad jag vill säga. Fynda i kort datum-lådan. Lukta och smaka på dina livsmedel innan du slänger dem.

Dumpstring är något som många nu lever av. De fiskar upp fullt användbara varor ur affärernas sopcontainrar och betalar mycket sällan för sin middagsmat. Inte blir de sjuka heller, så varför kasta bort helt okej livsmedel? Egentligen är det stor synd och skam att det slängs så mycket redan i affären, när det finns soppkök som kunde få ta emot det och låta det komma till nytta.

Färska kryddor som börjar torka eller vissna går utmärkt att använda i en gryta eller soppa. Allvarligt talat. Hur ser de ut efter en stund i het vätska, hur spänstiga de än var innan? Smaken skiljer inte nämnvärt, om än alls. Har du något som det växer ludd på, luktar surt eller äckligt, eller är kladdigt när det inte borde vara det har det gått för långt och bör kastas. Jätteenkelt, eller hur?

Du kommer att kunna spara många sköna kronor till en hummer eller någon annan lyxmat, som du kanske inte anser dig kunna unna dig. Prova och se! Och för allt i världen, om du mot förmodan får med dig något som är dåligt innan bäst före-datumet på förpackningen, gå tillbaka till affären och klaga. Hos de flesta seriösa handlare får du pengar tillbaka och plåster på såren.

Ha en fin kväll och ta hand om dig, snoken och maten!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar