Powered By Blogger

fredag 18 december 2015

Mallgroda.

Jo, men idag var vi lediga båda två. Mest jag, men mannen har inte haft så mycket jobb, därför hämtade vi mat tillsammans. Rödtunga till förmånligt pris och räkor för det lägsta kilopriset på 10 år? Ett kilo av varje, räkorna räcker till dagens middag, frukost och förrätt i morgon. Av dagens middag blir det varsin lunchlåda och av resterande fisk, en ny middag med fler lunchlådor. Minst två.

Recept fås vid anmodan. 
Planen för morgondagens middag är klar att sätta till verket, så när som på att vi glömde hämta själva råvaran till varmrätten, men det är ett mindre problem. Min hårddisk är inte att lita på, därför förlitar jag mig på mannen som vanligtvis minns allt bättre än jag. Inte ovanligt alls att jag glömmer listan jag brukar skriva hemma på köksbordet. Då vet han vad vi ska hämta ändå.

Så blev det inte idag och jag vet inte vem av oss som är mest förvånad, egentligen.
Jag ska i morgon göra något jag aldrig gjort förr, så jag hoppas det går vägen och om det inte gör det, att våra gäster förlåter mig. Bakverk är inte min bästa gren, men skam den som ger sig. Typ ett par gånger om året. Vanligtvis löser jag "problemet" med glass, men plötsligt händer det.

Jag ska vara kreativ, inbillar jag mig, vilket kan gå hur som helst. Inga garantier lämnas och klagomuren har stängt. Vad för- och varmrätt beträffar känner jag mig mycket säkrare. Mat är liksom min paradgren, om jag får säga det själv. Och i min blogg får jag säga vad jag vill...
Det är inte så att jag skryter, det vet du som känner mig, för jag kan mina styrkor och svagheter.

Den som föredrar förrätt framför efterrätt är helt enkelt bättre på mat än på sötsaker, enligt min logik i alla fall. Jag älskar smågodis, men äter det inte särskilt ofta, inte heller choklad, fast det är så gott. Har kommit fram till att nötter är bättre för mig. I min rockficka ligger det en "Kick" sedan minst tre veckor. Bra att ha om jag behöver något snabbt. Förr hade den inte blivit så långvarig.

Mannen och jag fick fler poäng än de tävlande i "På spåret" idag, tror jag. Jag "drog" på tio poäng en gång och är omåttligt mallig för att jag hade rätt, utan att ha besökt platsen en enda gång. Jag har som mål att bli bättre på geografi bland annat, innan jag lägger näsan i vädret för gott. Jag vill också hinna läsa fler "klassiker", bara för att få reda på om de verkligen är så bra som de sägs vara.

Nyfiken, av födsel och ohejdad vana. Varför skulle jag annars ha pluggat vidare i vuxen ålder? Och i princip varje dag känner jag att jag haft nytta av det och dessutom får jag lära mig nya saker hela tiden. Visst, jag blir utmattad emellanåt, men mest tacksam för att jag får nya lärdomar och erfarenheter. Influenser är utvecklande och vem vill stagnera i utvecklingen som människa?

Ha en härlig kväll och början på 4:e advent!






4 kommentarer:

  1. Jag ser fram mot att höra hur resultatet blev men jag är ganska så övertygad om att det blir superbra :-) Grattis till vinsten i På spåret. Vi brukar kolla men idag blev det hjältegala.
    Ha en fortsatt fin kväll och en härlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer med resultatet :)
      Kram!

      Radera
  2. Låter som en delikat måltid. Så gott när det också blir vällagad mat över att ta med i lunchlåda.
    Sambon och jag har också På spåret som gemensamt intresse. Igår var vi lediga bägge två och kunde se den direkt. Är annars mycket praktiskt med play så man kan se när det passar.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är praktiskt med play, men vi har en tendens att glömma att den finns :D

      Radera