Powered By Blogger

lördag 26 december 2015

Överraskning!

Ännu en slappardag. Det känns skönt och behövligt. Jag vet inte vad som hände, men mannen och jag hade tydligen väldigt mycket att prata om, för timmen blev jättesen innan vi kom i säng. Eller så var det väldigt tidigt, beroende på hur man väljer att se på saken. Jag sa till honom att vi får sluta med dessa dumheter. Han höll inte med...

Många par har tyvärr problem av motsatt art, det vill säga att de inte pratar tillräckligt med varann. Det är inte bra, var finns kittet då? Fast man kan ju välja sina tillfällen bättre, kan jag tänka. Mitt i natten ska man sova. Å andra sidan är det ju dumt att skjuta upp sånt som ploppar upp och eftersom vi är lediga båda två är ingen större skada skedd.

Ingen alls, i själva verket. Vi har inga måsten, förutom att vända på laxen så vi får middag ikväll. Det blir alltså snabbgravad lax med fläder- och citronsmak. Den har vi haft förr och den blev så god att mannen ville ha den i repris. Den serveras med dillmajonnäs, kokt potatis och brysselkål. Egentligen hade jag velat ha sparris, men de var slut i affären igår.

I morgon kommer min svärmor på middag. Då blir det grönkålssoppa till förrätt och köttfärslimpa med något extra gott i smeten. Vad vet jag inte än, men det lutar åt ost eller svamp. Potatismos och lite grönsaker förstås. Hoppar över efterrätten och bjuder på finchoklad till kaffet. Det ska bli trevligt att ha henne här en stund, hon har alltid något intressant att berätta och minnet är glasklart.

Jag fick en oväntad present i brevlådan på julafton. Missade faktiskt kuvertet i mörkret på kvällen, så det var först igår jag upptäckte det. En nybliven vän och bloggarkollega på G+ skickade ett julkort och denna lilla ängel.
Min Alva-ängel
Så himla roligt och oväntat, och med finaste motiveringen för gåvan. Jag blev både rörd och glad. Visst är det underbart att ha vänner som Kerstin. Det roliga är att vi aldrig har träffats på riktigt, men vi har samma syn på mycket visar det sig och det räcker för att man ska "fastna" för varann. Omtanke och intresse för människor och sånt som smakar gott är våra gemensamma nämnare än så länge...

Man skulle ju kunna tro att jag har provision från Crock Pot, men så är inte fallet. Däremot skulle jag inte ha något emot lite sponsring av en laxfiskare eller fiskhandlare för den delen. Det kan bli lite tradigt med bara lax, när jag tänker efter. Om du som jag gillar gravad lax, kommer du att älska snabbgravade varianter. Hur gör man då?

Man tager 2 matskedar vardera av salt och socker och kokar upp det med 1 deciliter koncentrerad fläderblomssaft och 3 matskedar finrivet citronskal. Man låter det svalna och och lägger cirka 500 gram skinnfri lax i en form och häller över lagen. Fyra timmar ska den dra. Efter halva tiden vänder man på laxen och låter den få bada vidare.

En annan variant är 1 dl ginger beer och 2 msk färskriven ingefära (supergott!) Eller 1 dl koncentrerad apelsinjuice + 3 msk rivet -skal och 2 tsk torkad rosmarin, vilket vi inte har provat än.
Ytterligare en variant är 1 dl vatten, ½ tsk laktrispulver + ½ msk mortlade fänkålsfrön. Eller varför inte helt enkelt 1 dl japansk soya? Den ska jag absolut göra, liksom laktrislaxen!

Glöm inte salt och socker bara, oavsett vilken smaksättning du väljer och koka upp det så att salt och socker löser upp sig. Den som är förtjust i lingon, vilket jag inte är så värst i alla fall, kanske vill prova med 1 dl koncentrerad lingondryck och 1 msk sechuanpeppar (alt ½ msk rosépeppar + ½ msk chiliflakes).

Apropå kryddor är jag väldigt glad för en annan vän som vill skicka mig sechuanpeppar. I gengäld skickar jag cajunkrydda och recept på den blandningen. Det är härligt med sådana vänner! Nätet är ett bra ställe för det finns alltid grupper där man får utlopp för sina matböjelser och kan byta tips och tricks med likasinnade.

Ha en god fortsättning på julen och var rädd om dig själv och din omgivning!


2 kommentarer:

  1. God kväll vännen :-) Prata ska man göra mycket och det gör vi ofta och mycket här och timmen kan bli ganska så sen ibland men är man lediga så gör det ju inte så mycket. Det ÄR så viktigt i ett förhållande.
    Jag är glad att du blev glad för din ängel. Du vet ibland känner man bara att det känns så himla rätt :-)
    Sov gott när det blir dags och ha en fin morgondag.
    Kram till dig från mig min vän :-)

    SvaraRadera