Powered By Blogger

onsdag 2 december 2015

Pannkaka.

Igår blev det som sagt soppa och bröd. Den förträffliga assistenten behövde få en förvaringsplats efter väl förrättat värv, därför sågade mannen till ett hyllplan och vips hade vi dubbelt så mycket placeringsyta i städskåpet som tidigare. Lite ommöblering av städsaker och annat så fick den store klunsen plats och är relativt lätt att plocka fram när brödet tar slut. 



En gång i veckan gissar jag att det blir. Vi äter inte så mycket bröd, det blir mest till frukost. Vi är ju sällsynt dåliga frukostätare, både mannen och jag, därför tar jag oftast med mig min smörgås till jobbet och äter den där och påminner mannen om att göra detsamma. Han jobbar ju hemma, så det är lättare att äta när som helst, men han liksom jag "glömmer" det tills magen kurrar högt. 

På helgen måste vi nästan ha en ägg- och baconfrukost. Eller ja, frunch snarare. Det spelar ingen roll vilka larmrapporter om cancerrisk och kolesterol som kommer, en gång i veckan kommer vi inte dö av. Någon gång har jag gjort pannkakor istället, bara för att mannen gillar det. Jag gillar inte att steka pannkakor, det tog en evighet innan jag lärde mig vänta tillräckligt länge för att vända dem... 

Sen är det ju det där med vad man har till pannkakorna. Jag är inte så förtjust i sylt och absolut inte vispad grädde. Då är det mycket trevligare med crêpes. Fyllda med stuvningar av olika slag. Skaldjur, svamp, skinka, ja det finns så mycket gott att göra. Det kan mycket väl bli en helgmiddag med crêpes känner jag nu, fast magen är mätt som en plätt, eller hur man säger. 

Som sagt, jag gillar inte sylt...
Mannen hade maten klar när jag kom hem och serverade blodpudding med stekt fläsk, så ljuvligt gott! I morgon blir det antagligen någon fisk till middag. Jag jobbar i Floda och där finns den trevlige fiskhandlar'n precis utanför dörren. Tur att fisk är snabbmat, för jag jobbar till sex. Jag får springa mellan spisen och TV:n för att se på Julkalendern, tänker jag. 

Det blev nämligen ingen repris för mig idag, men Jills Veranda med "the one and only" Jerry Williams som gäst hann jag hem till. Jag har sen jag var mycket ung varit förtjust i honom. Vet inte hur många gånger jag såg honom i Folkets Park. Och med Emmylou Harris som extra gäst kan det ju nästan inte bli bättre avslut på den här dagen. 

Ha en fortsatt god kväll och glöm inte reflexerna när du är ute i ruskvädret och mörkret! 






5 kommentarer:

  1. En riktig stekfrukost fram på förmiddagen när man har gott om tid är verkligen inte dumt. Inte kan väl kolesterolet må annat än bra av en måltid som avnjuts i godan ro när man mår bra i hela kroppen. Känner också igen det här med att glömma bort att äta. Helt plötsligt känns hungern av och jag märker att tiden flugit iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag tror också att så länge man äter med måtta, så kan man äta allt man gillar :)
      Kram!

      Radera
  2. Kanske vi börjar lägga mer energi och tid på att fördjupa oss i "hälsoråd" och larmrapporter än att njuta av mat, smak, lukt och välbefinnande....
    Crepes är ljuvligt! När jag vill festa riktigt blir det en god kopp kaffe och en crepes med choklad+banan (kan bytas mot jordgubbar). Är ju inte huslig så jag har uteätarlyxkrydda på alltihop! När vi bodde i Genève så var det ett måste under en promenad att stanna för en crepes. Eller när man är i Paris så måste man stanna hos en crepesgubbe i ett gathörn...... Oj, nu gick jag igång och det vattnas i munnen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en ljuvlig crêpesupplevelse i Tyskland en gång. Nötter och choklad i en salig blandning med gud vet vad mer det var! Och jag som inte är så förtjust i dessert :)

      Radera
    2. Låter spännande!! Jag är inte heller förtjust i dessert, men det finns några höjdare. Och dom är så'na höjdare som man nästan kan döda för!

      Radera