Powered By Blogger

fredag 15 januari 2016

Blekfis(k)?

Äntligen fredag och bara en dag kvar att jobba innan min tvådagarshelg. Jag har förvisso bara jobbat fem timmar idag, men jag är helt slut. Bästa terapin då är att laga mat i fullständig ensamhet och största möjliga tystnad. Katterna sov när jag kom hem och mannen hade åkt iväg för att nörda med en gitarrvän. 7son är förstås vän på andra sätt också och en utmärkt grillmästare dessutom.

Förutsättningarna var alltså de bästa för att skapa en god middag. Frågan var bara vad. Igår hämtade jag bleka eller lyrtorsk, som den också kallas, hos Fiskhandlaren i Floda. Jag har aldrig sett den i en fiskbil, -vagn eller -affär förr. Men jag minns att mina barns far pratade om att hans farmor gjorde lyrbullar till middag varannan vecka. Varför har den aldrig funnits att köpa där jag befunnit mig?

Nu hade jag lyckan att få prova och jag är mycket nöjd. Namnet "bleka" är ju lite missvisande tycker jag, när fisken ser ut såhär:


Jag startade ett experiment i mitt kök. Strimlade morot, rotselleri, palsternacka, lök och fänkål fint och la detta i en smord ugnsform med salt, peppar, limesaft, en skiva habanero, vin och lite vatten. Folie på och skjuts in i ugnen! Efter cirka 20 minuter i 160 grader varmluft hällde jag av spadet i en kastrull, skvätte på en redig dos sherry och lät det koka ett par minuter.

Grädde och cf, 3/4 fiskbuljongtärning, lite fisksås och ostronsås, samt lite mer limesaft och lät det puttra vidare. Något sa mig att tomatpuré vore fint och när jag smakade av såsen så tänkte jag att sechuanpeppar (eller sichuan) vore pricken över i:et här. Och det var det! Mannen gav mig med beröm godkänt och jag är väldigt nöjd själv.

Rotsakerna la jag tillbaka i ugnsformen med ett par klickar smör på och fiskfiléerna (inte hela dock, skar av lite till framtida maträtter) ovanpå detta. Plus lite mer smör. In i ugnen med folie på igen och efter 20 minuter kände jag med fingern om de var klara, men de behövde lite mer tid. Allt handlar ju om hur tjock fisken är, så precisa tider kan aldrig anges.

Potatisen kokade under tiden som fisken bakades i ugnen och såsen fick en doft cayenne och en aning mer sechuanpeppar. Såhär såg det ut när allt serverades framför TV:n och "På spåret".

Fast och fint kött, detta är något jag ska ta hem fler gånger!
Mannen och 7son hade problem att lösa så jag såg på det själv till att börja med. Poängräkningen tappade jag bort, men jag höll ganska jämna steg med Filip och Fredrik. Jag är besviken på dem, de kunde inte det svenska namnet på "patella". Inte ens sportfånarna kunde det. Å andra sidan är jag expert i ämnet "värdelöst vetande"...

Men anatomi är intressant, så det är konstigt att jag minns något alls från lektionerna på Medicinareberget. Sådant jag inte har nytta av fastnar alltid bättre än det jag behöver veta. Mannen blir alldeles matt på mig när han frågar om jag minns hans inloggning på bankdosan, hans pinkod för bankkortet eller mobilen. För det gör jag inte.

Jo, mobilens lösenord kan jag, allt annat är egentligen inte min sak att veta, det är för "privat", på något vis. Fast samtidigt är jag den som vill att vi skriver ner sånt som kan vara bra att veta om något skulle hända någon av oss. Det måste ju inte vara det värsta tänkbara scenariot, men sånt som behöver åtgärdas om man är bortrest, sjuk eller på annat sätt indisponibel.

Vår granne hämtades med ambulans i förrgår. Jag hoppas att han återhämtar sig, vi vet inte vad som hände än. Det är sånt som får en att tänka praktiskt. För att kunna lösa bankärenden, hämta ut medicin för varann, så man behöver pinkoder, lösenord och fullmakter. Lämna in fullmakt för medicinuttag på ett apotek nära dig, ifall, ifall. Sjukhusen är inte generösa med smärtstillande ens, numera...

Nu är det nästan läggdags för mig. Jag öppnar apoteket i morgon, så det blir ingen sovmorgon då heller. Satte klockan på kvart i nio i morse, självklart vaknade jag åtta. Men på söndag, ska jag sova! Jag hoppas att mannens systerson kommer och hälsar på för att nörda över gitarrer och annat som pojkarna jag gillar gör. Själv nördar jag aldrig, eller...?

Sov gott och ha en skön lördag när du vaknar!

PS. Tusen tack Katti för pepparn!

2 kommentarer:

  1. Mums vad gott det låter det där :-)
    Hoppas att du fick en fin lördag trots att det var arbetsdag.
    Önskar dig en fin kväll med en varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles utmärkt, tack! Mannen och jag lagade mat tillsammans och har pratat, pratat och åter pratat i all gemytlighet.
      Hoppas du och din man har haft det lika bra! Varm kram tillbaka!

      Radera