Powered By Blogger

onsdag 6 januari 2016

Slö, slapp, men icke likgiltig,

Typisk slappar-dag i det Elissonska hemmet idag. Har bara fyllt slökokar'n med lammnacke och lite annat gott inspirerad av ett recept för marockansk lammgryta. Jag har smakat lite, fast man inte ska lyfta locket, och det bådar gott! Det enda rätta att servera till denna kryddiga skapelse är ris, så hasselbackare blir det inte idag, vilket var ursprungsplanen.

1 lök
2 vitlöksklyftor
1 stor morot i slantar

1 bit hackad ingefära
½ chili i bitar
2 stjärnanisar
Några nejlikor och kardemummakärnor
½ msk krossade korianderfrön
½ msk sechuanpeppar
1 msk gurkmeja
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl röda linser
Men det var innan jag hittade nämnda recept. Jag har ju svårt att hålla mig till sådana, därför blir det lite "somhelst" när jag lagar mat. Jag tycker det är roligare på det viset och man är inte bunden till vad någon annans smakpreferenser. Om det saknas ingredienser ska det ändå gå att få till något minst lika bra och gott, utan att åka till affären i "onödan".

Typiskt för en slappardag är ju att passa på att byta lakan och tvätta desamma och lite annat, när man är igång, liksom! Korsord har jag löst på löpande band också, förstås. Nu äter vi ostringar, för mannen hämtade lite verkligt nödvändiga basvaror som kaffebönor och kattmat för en stund sen. Fattar inte var han fick lusten på ostbågar ifrån...

Det blev lite ändringar i schemat för min del i januari. En kollega är inte riktigt redo att gå upp i arbetstid ännu, så jag får lite fler timmar. Det är tråkigt för henne, men förmodligen ett klokt beslut som gör att hon verkligen kommer tillbaka med full kraft i sinom tid. Har man gått in i väggen ska man vara försiktig och ta det väldigt lugnt på vägen tillbaka.

Jag har talat om för min chef att jag gärna jobbar mer än 30 timmar, men kan inte ta ut överskjutande i ledighet. I slutänden innebär det att jag får betala för att jobba. Hur som helst är jag betydligt billigare i drift än min kollega är, så det blir vinst för oss båda två om jag får mertiden i pengar istället för mindre tid på jobbet och jag kommer hinna med alla mina uppgifter på båda apoteken.

Nu är maten, inte uppäten, men vi är mätta båda två och har varsin lunchlåda dessutom. Nästa gång ska jag skippa vattnet och ha mer glögg/vin istället. Kanske en gnutta mer salt, men det kan man ju reglera efter tycke och smak på tallriken. Linserna kan med fördel få gå med efter halva tiden. Man lär så länge man lever och det är gott så!



Jag hade tänkt titta på en film på SVT1 klockan 22, men på grund av det ändrade schemat kanske jag gör bäst i att lägga mig istället. Å andra sidan har jag än så länge sovmorgon på torsdag.
Mannen ska repa imorgon, så det borde jag med göra. Soppa är lätt- och snabblagat, så någon ursäkt att låta bli basen har jag inte.

Ha en god kväll och natt, oavsett om du ska upp till jobbet eller är kvar hemma!

PS. Receptet under första bilden är mitt hopkok idag ifall du undrar och inspirerat av detta:
Marockansk lammgryta. Som du ser är mitt recept mycket simplare, men jag har sparat detta för att göra kryddpastan vid ett annat tillfälle.


2 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut vännen :-) Det verkar som om du lagar mat på samma sätt som jag det vill säga hämtar inspiration och sedan gör vi som vi vill :-)
    Kram och ha en fin dag i morgon

    SvaraRadera