Powered By Blogger

måndag 1 februari 2016

Ganska ledig.

Jag har haft en bra dag. Tur att man är ledig lite då och då, så man hinner med att söka jobb och aktivitetsrapportera. Annars blir det inga pengar från a-kassan och AF knorrar. Fast  först långt efter a-kassan ifrågasatt min inaktivitet och då är det ändå AF som upplyser a-kassan om att jag inte sköter mig och mina skyldigheter...

Det är alltså detta jag gjort idag. Rapporterat första dagen i månaden, så jag inte missar det (igen) och sökt två utannonserade jobb, vilket rapporteras nästa månad. Jag finner det mycket märkligt att det alltid är deltidstjänster som utlyses. Och jag har hört argument som att "med helgtjänstgöring blir det som en heltidslön ändå". Jaha?

Kanske inte den heltidslönen jag vill ha, baserad på 40 timmars arbetsvecka och OB-tillägg. Det är ändock ganska stor skillnad på 30 och 40 timmar. Om jag skulle bli erbjuden en fast tjänst på 30 timmar, får jag ingen ersättning från a-kassan längre. OB är en kompensation för att de dagar ingen egentligen vill arbeta på blir förstörda, inte för att kompensera en deltidstjänst. Eller?

Självklart tycker jag också det är trevligt med lediga dagar, men jag tycker det är anmärkningsvärt att varenda tjänst jag sökt de senaste åren är deltider. Endast en har handlat om heltid och det var den jag inte fick, trots att jag passade in i verksamheten och gänget och alla var säkra på att jag skulle få tjänsten. Nå, jag är inte ledsen för det längre, jag fick nya utmaningar och andra härliga kollegor.

Det tar ju inte hela dagen att söka jobb och rapportera, men viss tid tar det och när det var klart letade jag äntligen reda på en tid för klippning och bokade in mig hos Nathalie B på Vacker. Jag är jättenöjd! Nu behöver jag inte ställa klockan en kvart tidigare på morgonen och hårsnodden får ligga i nattygsbordet igen. Inget hår som killar på näsan eller i nacken. Vilken lättnad! Säkert ett kilo.

Sedan är det ju alltid tvätt som ska tvättas, mat som ska lagas och andra vardagliga saker som är bra att få gjort då och då. Så egentligen kanske en deltidstjänst är att föredra? Resten av dagen ska jag i alla fall göra ingentingen, för mina fem lediga dagar blev förresten "bara" fyra. I lördags frågade chefen om jag kunde jobba på tisdag då en kollega blivit sjuk.

Fler timmar till mig, det gör ju som sagt inget, men hoppas förstås att kollegan snart är på benen igen. Det är aldrig roligt att vara sjuk och med risk för att jag jinxar nu, så är jag förvånad över att jag inte fått en enda av vinterns förkylningar, hosta, magsjuka och andra farsoter. Peppar, peppar, tvi, tvi och allt sånt alltså, så att jag slipper ångra uttalandet.

Nu får det räcka med bloggande för idag, jag skulle ju göra ingentingen, först ska jag bara... Ja, du ser ju hur svårt det är att göra det, när sista tvätten ligger och väntar i maskinen. Vi är tydligen dåligt synkade idag. Två andra som inte heller var i fas vid matserveringen ser du här:



Då får man offra lunchlådans broccoli för att Lilla Röd ska få ha sin burkmat i fred...

Ha en fin kväll och var rädd om dig!




2 kommentarer:

  1. Men jisses hur ska du hinna jobba full tid? :-)
    Snart måste väl jag också lära mig det där med rapporterandet men den dagen den sorgen som man säger.
    Ha det fint och simma lugnt! Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, haha, det kan man fråga sig! :)
      Kram på dig vännen!

      Radera