Powered By Blogger

torsdag 24 mars 2016

Finska björnen.

Klockan är tio på kvällen och jag är vaken. Det är ju bättre än förväntat efter en lång och arbetsam dag, med övertid, god middag och ett (och ett halvt) glas vin. Tio arbetade dagar av elva, det ska jag inte göra om i första taget. Då ska jag ha så in i vassen mycket betalt, så det lär inte hända.

Det har uppenbarligen hänt en del med mig de senaste åren. Jag är inte längre lika tuff, lika pigg, lika uthållig. Bara lika envis och det är väl också på gott och ont, antar jag. Jag är av naturen lat, men jag är en jäkel på att jobba, hur märkligt det än låter.

Kommer ställa klockan på nio i morgon, för att hinna dra mig innan det blir dags att härja här hemma. Sonen kommer hit för att fira påsk med sin gamla mamma och stannar i dagarna två. Våra goda vänner L & G kommer på middag i morgon också, det ska bli trevligt! Det blir fisk från Floda Fisk och delikatesser, så mycket kan jag avslöja, men vilken och hur håller jag för mig själv...

Mannen tog hand om de sista inköpen idag och hämtade ett lass med korrrv. Några av dem hamnade i en pastagratäng jag blev serverad. Mycket god och behövlig middag, trots att jag inte kände mig särskilt hungrig när jag kom hem. Hade jag varit ensam hemma hade jag förmodligen inte ätit något alls, eller möjligen ett knäckebröd. trött är jag alltså, att inte ens matlagning lockar.

Idag kramade jag en av våra kunder. En liten rund och go farbror som jag brukar "slänga käft" med så fort tillfälle ges. Fast det var på utsidan, när jag öppnade dörren för ett bud och vi precis hade sagt hejdå inne i butiken. "Aha, sa han. Du kunde inte låta mig gå utan en kram". Nej, sa jag, jag klarar mig inte utan det och så fick jag en finsk björnkram. Härligt!

Jag kommer att sakna honom och flera andra kunder. Men med största sannolikhet kommer jag få nya favoriter på Kungsmässan. Troligen en eller annan som man försöker smita undan också, de finns på alla ställen. Dock överväger alltid de bra, så det är bara att le och försöka vinna över dem till egen planhalva och spela med istället för emot.

Nu ska jag inte vara envis och hålla mig vaken så mycket längre. Jag önskar alla en Glad Påsk, god helg och god natt!

Jag har lånat bilden av dellenhantverk.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar