Powered By Blogger

måndag 21 mars 2016

Har du tid?

Uppe tidigt idag, redan kvart i sju. Mayzan tyckte det var dags och det var det i och för sig, för det var dags att tvätta håret om man inte vill skämmas på jobbet. Hann i tid till jobbet, trots att jag fastnade i bilkö redan i Åbromotet. Det tror jag aldrig har hänt förr. Med sju minuter tillgodo susade jag in på jobbet. Jag tycker om att vara i god tid.

Tog itu med hållbarhetslistan omedelbart och hann bli klar innan jag gick hem. För första gången på jag vet inte när, åkte jag hem såpass tidigt att solbrillorna åkte på redan på väg till bilen. Att sluta klockan fem är jag inte bortskämd med. Men det är snart ljust klockan åtta om kvällarna också, så det det går ju åt rätt håll.

Jag kommer inte jobba lika många dagar på min nya arbetsplats under ena veckan, åtminstone. Oj, vad mycket tid jag kan ägna åt navelskådning och trädgårdsarbete. Jo, det ska man må bra av har jag hört. I alla fall det sistnämnda påstås vara nyttigt för själen. Av det förstnämnda kan man bli introvert och kufig av om man överdriver. Har jag hört.

Tid är bra att ha, både till det ena och det andra. Jag ligger efter igen med bokföringen, den har jag förträngt och skäms för det förstås. Det är inte bra, men jag tror att det går fint att komma ikapp, när dagarna blir längre, ledigare och överhuvudtaget lättare allteftersom. Vårvintern är inte min bästa tid, då vill jag gå i ide.

Mannen är desto mer effektiv, vilket är tur. Idag har han installerat tvättmaskinen, skruvat upp loppis-ljusstakarna och skalat räkor till middagen, förutom att jobba.

Pasta med färdig sås från frysen, berikad med lite räkor, blomkål, selleri, morot och sånt.
Troligen åker vår tavla upp på köksväggen vilken dag som helst också. Sen finns det ett par till som ska få plats på väggarna, men man ska inte förhasta sig.

Göra om och rätt, det kan andra göra. Jag vill göra rätt från början. Det har gått sådär. Men med tiden har jag lärt mig att undvika de värsta fallgroparna. Tänk efter lite extra, då slipper man (jag) ångra så mycket. Att ha tålamod är bra, men att envist hålla fast vid något som över kort och lång tid skadar en är obra. Ändå gör man det, för att man vet vad man har, inte vad man får istället...

Att inte göra det som "förväntas" av en är starkt och modigt. Bror och Syster Duktig mår inte så bra av att vara duktiga hela tiden och varför ska de vara störst, bäst och vackrast då? Släpp lite på ambitionerna, måstena och plikterna och gör det som du mår bra av. Apropå det, så ska jag ta hand om tvätten nu. För att jag vill ha rena och oskrynkliga kläder i morgon. Inte för att jag måste...

Sov gott och ha en fin tisdag!


2 kommentarer:

  1. Ja, det är hela tiden mycket som pockar på uppmärksamhet och måste göras. Det gäller att stanna upp i nuet och bara vara.
    Ha en fin vecka :-D
    Kram Kim

    SvaraRadera