Powered By Blogger

tisdag 29 mars 2016

Utsparkad?

Jag är ganska nöjd med mig själv idag. Sov som en stock till klockan tio, då mannen kom in med tidning och kaffe. Sedan låg jag och laddade för något som jag felaktigt trodde skulle bli tröttsamt och dyrt. Därför har jag återigen kunnat dra slutsatsen att man inte bör ta ut något i förskott, varken det ena eller andra, alltså. Undrar när jag lär mig att inte göra det?

Det var ett samtal till mitt försäkringsbolag som jag drog mig för. Anledningen är att Moderna Försäkringar samarbetar med Sveriges Farmaceutförbund och jag har bestämt mig för att gå ur förbundet, alternativt bli utslängd för att jag inte betalt senaste räkningen till dem. Vilket som kommer först, således...

Jag har postat en "ansökan om utträde" eftersom det krävdes en skriftlig uppsägning per brev. Tänkte det var bra att de får det svart på vitt, då det fanns ett antal orsaker till utträdet att kryssa i. På raden för "annat skäl", skrev jag att de inte har varit till någon hjälp för mig och dessutom att försäkringarna blir billigare utan deras tvivelaktiga inblandning.

För så var det. Jag pratade med en fantastisk glad och trevlig kvinna som fick ihop bil-, hem-, drulle- och olycksförsäkring till en summa som var lägre än enbart den för bilen tidigare. Lite draghjälp av mannens entusiastförsäkring fick jag förvisso, men ändå. Så jag är nöjd och blev väldigt glad av kärringens hjälp och assistans. OBS! Kärringen kallade hon sig själv och var allt annat än det.

När då försäkringen är i hamn behöver jag inte oroa mig för att vara oförsäkrad, oavsett om jag blir utsparkad ur förbundet eller om jag så att säga hinner göra det själv med mitt brev. Ansökte om medlemskap i Unionen, för säkerhets skull. Inkomstförsäkring kan trots allt vara bra att ha och jag tror de kan ha andra fördelar också.

Dessutom bjuder de på ett års medlemskap och varför inte göra slag i saken då? Med andra ord har jag sparat en massa pengar idag och har all anledning att vara nöjd med mig själv. A-kassan står jag kvar i, förstås. Aea har varit helt okej tycker jag. Snabb handläggning, bra bemötande i telefon vid oklarheter och är varken dyrare eller billigare än andra a-kassor.

Nu ska jag bara reda ut om jag får stämpla upp till heltid, även om jag börjar mitt fasta jobb på fredag. Läste lite igår om reglerna och om jag fattade rätt, så kan jag stämpla i 75 dagar. Fast jag var så trött då att jag inte är helt säker på den saken. Men det ger sig när det blir dags att redovisa nästa period, om inte annat.

Jag skulle baka bröd idag, men det struntade jag i och tog hem ett vörtbröd istället. Bakar en annan dag. Den utgiften kan jag ju ta med gott samvete, liksom böckerna som fick följa med hem från Ica. 50% på reapriset är oemotståndligt. Märkligt nog blev det inte en enda kokbok, för det fanns inga tillräckligt roliga och inspirerande kvar, enligt min spaning.



Middag blir det ändå. Jag ska steka upp ett par karrékotletter och till dem serveras en bulgur- och linsröra med en massa olika grönsaker i. En cf-gucka med purjo, habanero och tomat i blir det också, så det blir lite såsaktigt på tallriken. Mannen ska iväg och repa ikväll, därför är det bäst att jag går och tar hand om maten alldeles strax.

I morgon gör jag sista dagen i Lerum. Jag låser och stänger för gott med andra ord och det är lika bra jag är själv då. Nycklarna kan jag ge chefen på torsdag, i Floda. Min nyckelknippa kommer att bli väldigt mycket nättare när jag lämnat ifrån mig båda uppsättningarna. På fredag får jag andra utgår jag ifrån, men troligen inte lika många.

Det gäller att jag är vaken och inte kör den "vanliga" vägen på fredag. Hålla till vänster, istället för att ta högerfilen vid Åbromotet och mässa mässan, mässan från den stund jag backar ut från garageuppfarten. Vanans makt är stor som du vet. Jag vet inte hur många gånger jag körde fel när jag flyttade från huset på Villagatan till lägenheten på Munkebergsgatan...

Ha en fin må... jag menar tisdag! Var rädd om dig och din omgivning!








6 kommentarer:

  1. Skönt att det löste sig med försäkringen och att du sparade en del pengar :-)
    Jag fick lära mig på Trygghetsrådet idag att man bara får stämpla i 75 dagar om man inte är 100 % arbetslös. Jag hade ingen aning om det och vad jag tycker om det ska jag nog inte skriva här.
    Ha en fin fortsättning på kvällen säger jag med en kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, vissa uttryck är det bäst att undvika ;)
      Ha en skön kväll vännen och kram på dig!

      Radera
  2. Kärring tycker jag om, men det beror lite på hur det sägs. Betyder väl egentligen raring, tror jag. Däremot har jag svårt för "fruntimmer".
    Åh, "Britt-Marie var här" läser jag för andra eller tredje gången! Och skrattar fortfarande gott när jag inte fäller en tår. Backman är otroligt bra på att beskriva olika sidor i livet. Älskar hans blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, då borde jag nog leta upp bloggen hans också :) Britt-Marie verkade vara en bok i min smak, det ska bli spännande att läsa den, sen får det bli Ove efter jag sett filmen, tror jag...

      Radera
    2. Jag har inte sett Ove-filmen, men boken är underbar!
      Hans blogg http://www.fredrikbackman.com/

      Radera
    3. Underbar! :D Tusen tack för länken!

      Radera