Powered By Blogger

tisdag 24 maj 2016

Baskunskaper.

Jag har fastnat i vinkelvolten och skyller allt på mannen. Kamelklubben är för bra för att lägga ifrån sig, så är det bara. Eller så har jag den som ursäkt för att inte göra något annat. Fast det är nog en kombination av båda. Luften har varit tung och jag är tacksam för de regnskurar som har rensat upp idag. Både ur värme- och pollenperspektiv.

Så snabeldraken har fått vila, katterna har sovit på sina respektive favoritställen, jag har suttit med näsan i boken hela dagen, förutom när jag lagade middag. Såhär sista dagen före löning tar man gärna det som finns hemma och det gjorde jag också.


400 g blandfärs
1 bit rotselleri
1 palsternacka
1 morot
1 lök
1 stjälk selleri
½ röd chili
1 liten bit habanero
1 frp cannellinibönor
(några bitar god korv och broccoli)
Spiskummin, gurkmeja, svartpeppar, lagerblad, köttbuljong och sesamolja.
Hacka rotfrukter. lök och chlili och fräs i olja i stekpanna, häll över till en kastrull och stek upp köttfärsen. Krydda så att smakerna förstärks. häll över i kastrullen och tillsätt 1- 1½ liter kokande vatten. Puttra till önskad konsistens på grönsakerna och tillsätt ev mer kryddor.

Kanske inte det bästa valet att äta soppa när det är varmt, men rensa näsan är det ju bra att göra då och då. Eller är det bara jag och mannen som blir "snuvig" av soppa? I och för sig var den lite chilihet också, men inte alls överdrivet. Och som sagt, bassortimentet av rot- och grönsaker finns alltid hemma, annars klarar man sig inte. Jo, kanske, men jag chansar inte...

Mannen är iväg och repar inför ett gig med No Fear Tattoo Rhythm & Blues Revue på lördag. Jag har minsann också repat, det vill säga, jag försöker komma ihåg vad strängarna heter (igen) och att inte spänna mig, eller trycka för hårt, samt att reglera axelremmen. Alltså, det är tre gånger lättare för en man att spela bas! Jag ska förklara varför.

För det första; en bas har väldigt lång hals, vilket kräver långa armar och jag är kortväxt.
För det andra; män har generellt sett större händer och längre fingrar. Det är ruskigt svårt att sätta pekfingern på band tre och låta ringfingern "sväva" över band fem. Även om jag anklagats för att ha långa "häxfingar", så räcker de inte till.

För det tredje; män har generellt inga bröst, eller relativt små i de flesta fall. Jag vill kunna se vad min högerhand håller på med, åtminstone till en början. Fast jag kanske tänker fel? Det gäller kanske att låta högerhanden finnas i skymundan, det är trots allt bara två fingrar som behövs för att pilla på fyra rätt grova strängar. Om man inte vill vara som Magnus Rosén, och det vill man inte!

Jag ska lära mig att stämma basen också, säger boken. Jo, det låter väl bra tänker jag, om man inte har en man som kan sånt på sina fem fingrar redan. Skulle jag vara lat? Kan jag väl aldrig tro! Nej då, jag ska allt lära mig det med, jag skojar bara. Det är ju en fördel att kunna, det är svårt nog att lära sig noterna ändå, ännu värre när de inte låter rätt.

Nästa steg är att plugga in mig eller snarare basen då, i förstärkaren, säger både boken och mannen. Men jag tvivlar på det, då låter det ju! Och jag vill öva i smyg, så ingen hör och störs. Jag vet, alla är barn i början, men jag tycker ju själv att det är pinsamt att höra folk spela eller sjunga falskt, framför allt om de är "proffs" redan. Jag bör inte utsätta mannen/grannarna för mina taffliga försök då väl?

Nu ska jag försvinna in i en annan värld och vila mitt stackars huvud, därför säger jag god natt och sov gott när det blir dags för dig. Glöm inte att vara rädd om dig och din omgivning!






5 kommentarer:

  1. Tackar för receptet. Soppan ser mycket god ut.
    Kul att läsa om ditt basspelande. Önskar dig all lycka med övandet. Själv spelade hag kontrabas i många år och köpte då också en elbas eftersom jag tänkte det kunde vara käckt att kunna växla ibland. Konstaterade emellertid att jag varken hade tålamod eller fallenhet för det så jag sålde basen vidare till någon som kunde göra den rättvisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag varierade mig med bönor denna gång, annars åker det ofta med potatis i soppan.
      Kontrabas är coolt! Men jag håller mig till mannens elbas, vilken han tyckte saknades i hemmet. Det finns ett antal guror som han spelar på, så jag gjorde basen till min, helt fräckt... :D

      Radera
  2. Perfekt att fixa tagervadmanhavermat :-) Det både ser gott ut och låter gott.
    Ha det fint önskar jag med en varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, min vän! Kramar tillbaka!

      Radera
  3. Här är en rinnig näsa till! Som inte bara reagerar på soppa utan också starka kryddor, väldigt varm mat....ja, det är inte mycket som krävs för att det ska sätta igång! Tygservetter ger ren panik.... ;-)

    SvaraRadera