Powered By Blogger

onsdag 11 maj 2016

Laddsåkk.

Vilken tur jag haft med vädret dessa lediga dagar! Trött som, jag vet inte vad, men det är ändå bättre än att sitta inne och tjura för att det regnar. Igår gjorde jag verkligen inte många knop, precis som jag bestämt mig för. Sockorna som ska göra mina fötter babylena fick vänta, för det ska ju vara sol idag också. Man ska undvika direkt solljus närmaste veckan efter behandling.

Så det kanske är bäst att vänta tills i morgon till och med. Sedan väntar ju sex arbetsdagar av sju, då är ju fötterna instängda i stödstrumpor och skor nästan alla mina vakentimmar ändå.
Tvätten fick också vänta tills idag. Inventerade garderoben lite snabbt och slängde med lite kjolar och shorts för att fylla maskinen. Man är ju optimist och ekonomisk...

Vad gjorde jag igår då? Läste ut "Doktor Ozzy" sittande i solen, stundtals. Annars inomhus. Både värmen och pollenhalten tenderar att ta knäcken på mig och det är ju dumt, med tanke på vilka dagar som väntar mig. Jag lagade mat också. Det blev himla gott och gick fort.

 Lök, vitlök, chili, ingefära, morot, spetskål, broccoli, selleri, paprika, spiskummin, gurkmeja, ramslök, persilja och koriander i grytan. Förutom lite kycklingbuljong, sherry, ostron- och sweet chilisås, samt vatten

Jag gillar snabbmat, när det är på detta viset. Riset tar 15-20 minuter att bli klart och förutom lite hackande och andra förberedelser innan, tar det inte längre tid att laga till denna gryta. Bra mat för laktosintoleranta, då man använder olja att steka kyckling och grönsaker i och även om såserna innehåller viss mängd socker, blir det smalmat också.

Idag gjorde jag rispannkakor till frunch. Det blev lite ris över igår, när jag gjort två lunchlådor av resterna. Synd att slänga bort, tycker jag. Middagen blir nykokt spaghetti och "gammal" köttfärssås ur frysen. Jag menar, jag har ju ledigt idag med, så varför förta sig? Det finns tvätt att hänga, korsord att lösa, böcker att läsa, det räcker bra så...

Min absoluta snabbmatsfavorit är fisk, det blir det nog i morgon. Återstår att se vilken sort och hur den ska tillagas. Sedan får mannen ta över planering och matlagning. Det gäller ju att även ha lunchlådor, för det är alldeles för dyrt att äta "ute", även om jag unnar mig en eller annan sushi ibland. Och numera behöver jag ha mellanmål på jobbet.

Grekisk yoghurt med frön är en variant som jag gillar. Jag brukar köpa sådana burkar och ha i kylskåpet på jobbet, men de är ju dyra, så jag tänker att jag ska ta mig i kragen och blanda till en burk med egenfröblandning och skaffa en liten hink med yoghurt. Problemet är att "köket" och kylen är pyttesmå och inte inbjuder till vare sig disk eller förvaring.

Ibland slinker det med en vaniljyoghurt med "kaksmulor" bland de grekiska, nyttigare burkarna, det ska jag erkänna. Möjligheten att mellanmåla onyttigt försvinner om jag tar med en hink förstås. Måste nog tänka på detta noggrant innan jag bestämmer mig. Å andra sidan ligger vi granne med Ica, så det är bara att skutta över på lunchrasten om suget blir mig övermäktigt.

Det är inte klokt vilka i-landsproblem jag har. Det är dags att hänga tvätt, hör jag. Flygplanet har gått in för landning. Den nya tvättmaskinen låter nästan inget alls, förrän han centrifugerar. Ja, det är en han. Alla maskiner, till och med bilen, är en han. Datorn är självklart inget neutrum, särskilt inte om han krånglar. Bilen är dock den ende som har ett namn; Pärlan, vilket har med färgen att göra.

När tvätten är hängd ska jag sätta mig ute och lösa korsord en stund och ha det gott. Måhända drar jag iväg och inskaffar present till dottern innan det blir för mycket folk i affären. Jag är nämligen folkskygg, när jag är ledig. Eller rättare sagt, jag är väldigt nogräknad med vem jag är tillsammans med då. På jobbet kan man liksom inte värja sig mot horderna...

Ha en fortsatt skön onsdag och en härlig torsdag, vad du än gör!

PS. "Laddsåkk" betyder alltså latmask, för den som inte är från samma ställe som jag.
(Tur man inte är från Vettet...)

3 kommentarer:

  1. Meeeen sluuuta! Jag är så hungrig och du bara pratar om maaat 😱

    SvaraRadera
  2. Våran heter Sufen och är definitivt en han trots att han inte brukar krångla men man vet ju aldrig ;-)
    Kram!

    SvaraRadera