Powered By Blogger

fredag 3 juni 2016

Ände med förskräckelse.

Sovmorgon ända tills blåsan nästan sprack, strax före nio. Hämtade kaffe och halva tidningen, själv. Tycker mannen att jag blivit bortskämd länge nog, månne? Nej då, jag klagar inte, jag behövde få igång maskineriet. Sedan åkte jag och hämtade havskatt, ty det är fredag, jag är ledig och då ska det vara fisk till middag. Bärgade två räkmackor till frunch när jag ändå höll på.

Dessa intogs på altanen, under det nya paviljongstaket som mannen hämtade igår och lyckades sätta upp trots värmen. Vi ska hämta ner resten från vinden vilken minut (dag) som helst. Matplanen för veckan har följts till punkt och pricka, således avnjöts detta igår kväll:



Mannen tyckte vi behövde fira både det ena och andra, så det blev bubbel i glasen också.



Inte är jag den som misstycker till sådant! Givetvis flyttade vi ut med glasen och åt utomhus för första gången i år. Vi har ju grillat tidigare förstås, men då har det inte varit tillräckligt varmt så sent om kvällen, varför det dukats inomhus. Det är ju något av ett dilemma, detta med väderleken och tiden på dygnet vi äter gemensamma måltider.

Precis som i måndags tänker jag göra så lite som möjligt idag, Mannen och jag far iväg om en liten stund och hämtar lite mer i matväg och bränsle till grillen. Sedan ska jag sitta, inte under korkeken, men måhända under parasollet och läsa min bok och lösa ett och annat korsord tills det är dags att förbereda fiskspett och grilla.

Vilar och laddar alltså batterierna inför ett nytt tredagarspass, sedan är jag ledig nästan hela nästa vecka. Jag är tacksam för att min kollega kunde byta med mig, så jag inte missar "Tour de France" hos gode vännen P nästa lördag. Vinprovningen alltså, jag är inte ute och cyklar, vad tror du om mig?! Den enda sadel du ser mig hantera är har-, rådjurs-, hjort- eller lammsadel...

Cykelsadel är ett tortyrredskap som uppfanns av en illvillig människa, vilken antagligen var väl påläst om både manlig och kvinnlig anatomi. För det finns väl ingen som tycker att det är bekvämt och njutbart att placera ändalykten på en sådan? Jag har alltså inte något emot att cykla, om det funnes cykelsadlar liknande mopedsadlar av Crescent Compact-modell, åtminstone.

När jag hittar rätt sadel kan jag tänka mig att skaffa en cykel igen, tills vidare promenerar jag hellre och är snäll mot min ända och undviker att hamna i en obehaglig sits. (I) slutänden kan (det) vara den del av kroppen jag kommer belasta mest, så det gäller att vara rädd om den.

Ha en ypperlig fredag och start på helgen! Sola långsamt och smörj in dig med solskydd om du ska till stranden, picknick eller studentutsläpp. Det kan ta längre tid än du tror innan de släpper ut kalvarna på grönbete, speciellt i sta'n.










1 kommentar:

  1. O, så gott och härligt det låter med svensk sommar i trädgården och grillat!
    Jag gillar inte heller att cykla, men jag vet faktiskt inte varför. Har alltid tyckt om att gå så apostlahästarna tänker jag hålla igång så länge jag kan!!

    SvaraRadera