Powered By Blogger

måndag 6 juni 2016

Tar en tyst minut.

Äntligen! Jag har tre lediga dagar framför mig och det känns väldigt bra. Vi har haft så mycket att göra hela helgen och hyllorna är i princip tomma på solskyddsmedel, vätskeersättning och annat som går åt i värmen. Jag är så trött att jag knappt vet vad jag heter, och de senaste två dagarna har jag definitivt inte vaknat förrän klockan ringt. Knappt då, ens...

Mannen har varit flitig som en myra och fixat altandörr, målat och donat. Tvättat bilen har han också hunnit med och jag känner mitt dåliga samvete över min bil växa. Servat mig dessutom, så jag har fått vila mina fötter i samma stund jag kommit hem, vilket jag är oerhört tacksam för. Jag har serverats mycket god mat dessutom. Igår blev det kycklingvingar och annat gott:



Idag blev det varmrökt lax, potatispaket och vit sparris. Tillbehören tillagades på grillen.



Det faller vanligtvis på min lott att rensa firrar från ben, vilket jag gärna gör, så även idag. I morgon tar jag sovmorgon och latar mig. I alla fall lite grann, vi kanske hittar på något som kräver lite arbetsinsats från min sida med. Och lagar mat tillsammans, på riktigt. Vad det nu blir, det är dags för en veckoplanering till...

Problemet med att grilla flera dagar i rad är att det blir få, om ens några lunchlådor. I alla fall om man väljer färska frukter som tillbehör. Kylskåpet på jobbet är minimalt, liksom arbetsytan, och att äta sallad, frukt och grönsaker tills man står sig ytterligare sex-sju timmar kräver lite längre rast än vi har. Särskilt på helgerna. Det krävs rejäl mat med sås och potäter, alternativt pasta eller ris och sovel.

Just nu känns det verkligen som om hela senaste veckan gått ut på att äta, jobba, sova, dö. Lite överdrivet förstås och jag vet, det var mitt val och belöningen kommer i form av en enda arbetsdag till denna vecka och umgänge med nära och kära. Jag är tacksam för att mannen stått ut med mig och hoppas att jag kan återgälda det.

Nu ska jag läsa, sova och ta en tyst minut för en kär före detta granne som lämnat jordelivet. Blev ledsen att höra att han gått bort, men det det är oundvikligen något vi alla kommer att göra, förr eller senare. Hoppas du haft en fin Nationaldag med vederbörligt firande och festligheter, samt att din tisdag blir minst lika trevlig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar