Powered By Blogger

torsdag 13 oktober 2016

Rådbråkad.

Nu har jag tänkt färdigt, tror jag. Min bloggar-kollega Ia skrev i detta inlägg att hon vunnit en utmärkelse, så det kan man ju säga att jag också har, eftersom jag omnämns och får svara på hennes frågor. Som jag har funderat! Dels på mina svar och dels på vilka jag ska utnämna i min tur. Jag följer inte så många bloggar, förutom Ias förstås och Ann-Sofies som nominerades samtidigt som min.

Jag är djupt hedrad och faktiskt lite mallig. Hoppas att det inte gör något att jag inte nominerar fler än min nyfunna vän Coolmamsan. Egentligen heter hon Kerstin och är en hejare på att fotografera, bland annat. Jag kommer inte ge dig några frågor, men om du känner att det känns bra, så tycker jag du kan svara på samma frågor som jag och skicka vidare denna "award" om du vill.



Mina svar på Ias frågor kommer här:

  1. Varför bor du där du bor nu (alltså hur hamnade du där)?
    Jag är med i en hemlig fb-grupp och fattade tycke för en av medlemmarna där. Vi chattade hela kvällarna när jag bodde i skogen någon mil ifrån min dåvarande arbetsplats och till slut fick jag bjuda in mig själv på middag och sedan var vi ett par. När jag begärde att sluta min anställning som chef för apoteket i Nordby fick jag en ny tjänst som ambulerande resurs i Göteborgsområdet och då frågade jag om jag fick flytta in med mannen. Han sa ja både till det och när jag friade. Därför bor jag numera i Mölndal och trivs utmärkt!
  2. Om du var tvungen att flytta, var skulle du vilja bo?
    Oj, detta är en svår fråga. Jag skulle förmodligen återvända till samhället jag växte upp i, på grund av närheten till två av mina tre barn och våra två barnbarn. Jag skulle kunna tänka mig att flytta utomlands till varmare breddgrader också, men inte för varma. Jag är ännu inte särskilt berest, så jag har svårt att bedöma var jag skulle må bäst. Så länge matkulturen är spännande spelar det nog inte så stor roll!
  3. Nämn en sak som du tar med överallt, som du inte kan vara utan, och varför.
    Jag vill inte erkänna det egentligen, men mobilen har jag alltid med mig. Med den har jag tillgång till alla mina nära och kära, och de till mig om de behöver mig, den är en säkerhet när jag är ute själv och jag kan lösa de flesta ekonomiska frågorna med den om det kniper.
  4. Nämn en sak som du skulle kunna mista nu utan saknad och varför.
    Detta var också en svår fråga. Jag har gjort mig av med så mycket redan av olika anledningar att bara de viktigaste sakerna finns kvar. Alla mina 30 par högklackade skor skulle jag klara mig utan, så de ryker.
  5. Du får ett litet flygplan till ditt förfogande och får besöka 5 sevärdheter – vilka skulle du besöka?
    Rom och Peterskyrkan, det är en dröm både mannen och jag har. Aten och Akropolis skulle jag också vilja besöka, jag har alltid varit intresserad av historia och mytologi. Terrakottaarmén, vore häftig att få se. Machu Picchu och Grand Canyons också.
  6. Vill du se film hemma eller på bio? Varför?
    Helst hemma. Vi har en sådan där bioanläggning som kan utnyttjas effektivt utan att man blir döv. På bio numera är volymen så hög att man måste använda öronproppar, och så kan folk inte låta bli att prata och prassla med godispapper.
  7. Vad är det absolut godaste du vet?
    Hahaha, vad var det för en fråga? Mat förstås! All mat! Men en fin hummer, helt naturell slår nog det mesta trots allt. Helstekt piggvar med brynt smör och riven pepparrot är inte heller fel, eller en carpaccio. Hur tänkte du nu, Ia? ;)
  8. Vilken bok läser du just nu? Är den bra?
    Just nu läser jag City of Bones av Michael Connely. Jag har fastnat för dessa böcker om Harry Bosch, för de är trovärdiga, spännande och jättebra. Harry är inte den gängse “supermannen” utan mycket mer mänsklig och känsligare, när man lärt känna honom. Jag fortsätter aldrig läsa en bok om jag inte fastnat efter 10 sidor. Den kan få en andra chans, men sällan en tredje...
  9. Vad skulle vara den perfekta presenten?
    Till mig? Hu, det blir svårt att svara på. Men om frågan gäller vad jag skulle ge bort, så är det lite beroende på vem den är till, men något som personen i fråga är intresserad av eller något som är så vackert/tilltalande att jag gärna hade behållit det själv.
  10. Du är på en öde ö och får ta dit 3 personer (inte nära och kära). Vilka väljer du och varför?
    Hmmm, jag har tagit mig en lång betänketid med alla frågorna, men denna är ju värst, eller bäst, beroende på hur man ser på den! Jag tror att Dalai Lama skulle vara en av de mest intressanta personerna i världen att samtala med, han är klok och sansad. Gustav Trädgårdh, för då kan jag lära mig mer om mat och dessutom verkar han himla rolig. Leif GW Person tror jag att jag hade haft stor behållning av också. Frågan är vilken behållning de haft av mitt sällskap :)
11. Du får oinskränkt makt över världen – vad är det första du skulle ta tag i och varför?
Monsanto skulle jag utradera, för de försöker ta över hela livsmedelsmarknaden på ett cyniskt och oetiskt sätt, genom att manipulera grödor och tvinga bönder att köpa deras utsäde. Jag skulle kunna säga utrota fattigdomen genom att konfiskera det fåtal superrika människornas rikedomar, men det kanske blir samma resultat, “just follow the money”...


Nu hände något som jag inte begriper, men du som läser får helt enkelt stå ut med stilbrottet. Jag lägger inte mer tid på att lösa detta, då blir jag bara suuuur och jag vill inte pröva mitt humör i onödan, när jag har en hel jobbhelg framför mig. Formkurvan har en uppåtgående trend, det är dumt att ändra på den saken.

Maten igår blev riktigt bra och nyttig som bara den. Röda linser rörde jag ner i två omgångar, dels för att reda av och förstås för att de ser trevliga ut och ger lite tuggmotstånd när de inte får koka med mer än tio minuter.

Lammgryta à la India, raijta och chapati

Idag blev det kylskåpsrensning. Korvar, purjo, chili, ärtor och majs, philadephiaost och mascarpone blandades med pastaskruvar och toppades med hemlagrad ost.

Man tager vad man haver...

Det blev över till lunch till både mannen och mig i morgon. Vad det blir till middag på kvällen har jag ingen aning om och överlämnar det med varm hand till mannen. Det blir säkerligen något mumsigt!

Ha en fin kväll och helg sedan och ta hand om dig! Jag ska vila min rådbråkade hjärna, god natt!

Och läs nu mina vänners bloggar!





5 kommentarer:

  1. Så roligt att du svarade på frågorna! Jag glömde skriva att man ska klistra in bilden och skriva att det är Liebster Award, men nu har jag ju skrivit det här i kommentaren. ;-9
    30 par skor!? Men...jaha....
    Gläder mig att du tog med en kock till öde ön - jag hade blivit besviken annars! Och jag hämger med till armén!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, haha. Skorna kräver kanske en förklaring, anledningen till att jag har dem kvar är att jag betalt de flesta själv, men inte valt dem. En trist historia, men den tar vi en annan gång.
      Jag ska se om jag kan lyckas klistra in bilden :) Känner mig särdeles oteknisk idag ;)

      Radera
  2. Hoppsan då :-) Det var intressant att läsa dina svar. Nu är jag ju ganska trög i huvudet men jag ska alltså lägga frågorna i min blogg och ge mina egna svar. Är det inte svårare än så? Det blir nog i helgen i så fall men det går kanske bra?
    Kram vännen och ha en fin morgondag efter att du sovit gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ganska trög själv, men det var min tanke att du kopierar frågorna Ia gav mig och svarar på dem i din egen blogg. Klistra in bilden på utmärkelsen också, det glömde jag. Och utnämn dina favoritbloggare och skicka vidare. OM du vill och orkar förstås!
      Kram och sov gott du med!

      Radera
  3. Min favoritbloggare är du det vet du ju men jag får se vad jag kan hitta på :-)
    Kram och ha en fin fredag.

    SvaraRadera