Powered By Blogger

måndag 14 november 2016

Alla dessa val!

Jag fick kaffe och tidning serverat på sängkanten eftersom det är min lediga måndag idag. Det har varit fullt ös på jobbet hela helgen och jag är trött som en gnu. Vilodagen har hittills varit ömsom vila, ömsom hemarbete. Långläsning av GP och lördagens "Två Dagar", gjort varma mackor till frunch, planerat vilken mat som mannen ska laga, tankat snustorr bil, kånkat kattsand, samt hämtat mat och andra förnödenheter. Tur det inte är så mycket folk i affärerna på måndagarna...

Mamma Siv blev bjuden på fisksoppa i onsdags och uppskattade den mycket. Vi blev sittande länge efter maten och mannen skjutsade hem lilla mamma vid halv tolv. Hon fick med sig en kvarts hemlagrad ost i födelsedagspresent, för det vet vi att hon gillar. Vi har en till på gång som bör vara klar lagom till jul. Prova du med om du gillar smakrik ost, men inte vill betala så mycket för den!

I torsdags tillbringade jag mycket tid i bilen, först till jobbet, sedan till Mölndals sjukhus för en intervju, vidare till Bovall för att hämta ett lagat däck och därefter till Hällevadsholm för att befria päronen från mina återstående tre däck innan de flyttar. Klart att jag behöver ömsa till vinterdäck snart, men än kör jag med sommardäcken och det går alldeles utmärkt.

Helgen har som sagt mestadels tillbringats på jobbet och därför har mannen lagat mat. I fredags fick jag vinkokta musslor, det är ju så gott! Han serverade stek på lördagen, med en formidabel pepparsås till och igår fick jag ugnsstekt kyckling med currysås, precis som jag önskade mig. Idag får han vila från matlagningen således.

Det blir skaldjurspasta, för jag är våldsamt sugen på både pasta och skaldjur. Vi försöker att ha minst två "fiskdagar" i veckan och skulle gärna äta fisk oftare, men mannen tycker inte han är lika duktig som jag på att tillaga den, så han vill helst slippa. Vi får väl se, övning ger ju färdighet...

Något åt det här hållet blir det idag. 

Eftersom jag fyllt 50 så bad min chef mig att önska mig en present. Hur svårt är inte det?! Presentkort och resecheckar är ju bra att ha, men jag har inte fått klarhet i vilken sorts presentkort som finns att välja på. Enligt en kollega kan man önska ett i en specifik butik, men vilken ska jag välja då? Jag har inget behov av en dyr klocka eller smycken för jag bär sällan de jag redan har ens.

Kläder och skor har jag shoppat klart för flera år efter sommarens räd. Jag är mer intresserad av mat, vin och ost som du vet, men vilken butik har allt det? Alternativt skulle jag kunna önska mig ett presentkort på en finare restaurang och ta med mannen, förstås. Det enda jag verkligen behöver för övrigt är nya glasögon, men de är ju ett nödvändigt "ont" och inte en kul present.

Jag vet inte hur jag ska önska helt enkelt. Ska jag satsa på "lyx" eller praktiskt? Vad kommer göra mig mest glad på längre sikt? Lyxigare glasögon än jag vanligtvis unnar mig, eller lyxigare mat? Hjälp mig, jag behöver tips och idéer! Beloppet är 2000 kronor för övrigt och det finns ju alltid hål att stoppa dem i, men det gör ju inget om det blir ett trevligt minne också.

Snart är det dags att börja med maten och ta itu med ett annat projekt om jag hinner och orkar. Jag vill gärna se finalen i Kockarnas kamp, nämligen. Och samtidigt börjar sista omgången av Historieätarna i en annan kanal, det är väl typiskt!? Nå, det är en dag i morgon också...

Ha en fin kväll vad du än väljer eller måste göra, man får göra det bästa av det man har!








4 kommentarer:

  1. Lyx :-) Varför inte hälften i presentkort på Systembolaget så du kan hitta något extra gott att dricka och hälften i en delikatessaffär.
    Ta det lugnt och var rädd om dig vännen. Kram kram och ha en fin tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag anade det svaret från dig! :) Klok som vanligt! Kram och fin tisdag! <3

      Radera
  2. Lyxig middag, övernattning på nå'n herrgård el likn, böcker....det finns ju hur mycket som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska fundera lite till, men det lutar åt lite flärd :)

      Radera