Powered By Blogger

torsdag 24 november 2016

Under bältet.

Sista dagen på min ledighet och jag fick verkligen vara helt ledig denna torsdag, eftersom jag tyckte att fredagens 12-timmarsdag lär ta ut sin rätt ändå. Annars brukar vi ju ha morgonmöte på torsdagar för att diskutera och planera. Mina förslag för morgondagens jippo sms:ade jag till chefen i tisdags och togs väl emot. Det ska bli kul att gå till jobbet i morgon, trots arbetstiden.

Idag bakar jag bröd och tvättar. Hur tråkigt som helst, men det behöver göras. Dessutom ska det kokas gristunga och stånkas potatismos till middag. Igår åt vi lutfisk och himmel, så gott det var! Vi fyndade ett par paket efter julen förra året och frös ner ett av dem. Det passade fint att ha det nu, billigt, gott och nyttigt. Behöver platsen i frysen till annat framöver också.



I förrgår blev det kylskåpstömning och ny variant av pastasås.



Lök, chili, morot, japansk soya, bacon, cf, sherry (funkar till allt!), champinjoner och korrrv fick koka ihop en stund och det blev matlådor av resterna. Det gäller att ha gott om sådana när arbetsperioden börjar igen. Jag tycker det är godare med hemlagat och så mycket billigare än att köpa, även om "grannen" på Kungsmässan, Ica, har utmärkt lunchmat till ett hyfsat pris att ta med tillbaka till jobbet. Men det tar tid att hämta den också och tiden är oerhört dyrbar för mig.

Jobbar jag 10-20, så är 45 minuter på en stol värt mycket. Halva rasten får inte gå åt till att stå i kö för att sedan kasta i sig maten och gå miste om meditationstiden, det vill säga korsorden. Jag hoppas att vi får bättre rastutrymme när vi byter lokal, för någon avskildhet eller lugn och ro erbjuds inte i det minimala "kök" vi har nu...

Igår var jag tvungen att åka till affären och hämta mat, men även sådant som krävs för de kvinnliga, månatliga besvären. Inte för att jag besväras av det månatligen, men ändå. Trosskydden tar så småningom slut trots allt och det är tröttsamt att stå utan, om eller när behovet uppstår. Eftersom jag inte har "mitt" apotek där jag bor och handlar föll jag för ett lockpris på Willy's.

Det skulle jag inte ha gjort. Jag kom hem med parfymerade trosskydd! Jag har förvisso hört talas om detta idiotiska påfund tidigare, så jag synade hastigt paketet innan det hamnade i min kundkorg, men fann ingen information om tillsatta dofter och därför blev det som det blev. Nu har jag funnit den text som hade fått mig att avstå från köpet: "Up to 100% odor neutralisation" betyder parfymering.

Kära Procter & Gamble, vad är det för dumheter ni sysslar med? Kroppsvätskor är naturliga och doftar inte om man sköter sin dagliga hygien och är frisk för övrigt. Underlivet är en känslig del av kroppen och det är inte för inte det finns speciella oparfymerade intimtvålar och -oljor. Jag träffar dagligen kvinnor som har rubbad bakterieflora och det är bland annat sköra slemhinnor på grund av överdriven tvätt med parfymerade duschkrämer som orsakar det.

Säkert ett onödigt användande av trosskydd med parfym också. Inte ens trosskydd utan parfym är särskilt nyttigt att gå runt med ständigt och jämt, eftersom de inte tillåter "ventilation" i den utsträckning som behövs för ett välmående underliv och hur kul är det med klåda och andra problem "där nere"?

Dagens överdrivna intimhygien orsakar problem i sexlivet för många och det blir en ond cirkel av vaginos, svamp och smärtor i samband med samlag, speciellt för unga tjejer som kanske känner sig tvungna att "ställa upp", när de egentligen inte är i form, vare sig "där nere" eller "där uppe" i huvudet. Jag är glad att jag inte är ung idag, det kan inte vara lätt att värja sig mot alla dumheter och nymodigheter som påstår att du inte duger som du är...

Ja, då har jag fått skälla lite idag. Nu ska jag vara snäll och laga mat, det börjar kurra i magen. Eftersom det tar en stund för tungan att bli klar får jag nog ta en apelsin eller något annat under tiden. Ha en härlig torsdag och i morgon får den som vill sätta upp adventsstakar och julgardiner 😉














4 kommentarer:

  1. Skit ... grrrr :-( Det där med parfymerade trosskydd har jag också blivit lurad av när jag inte läste ordentligt. Jag trodde faktiskt inte att de fanns! Grrrr och morrr!
    Ha en fin fredag även om det blir en lång arbetsdag. Kram vännen <3

    SvaraRadera
  2. Parfymerade trosskydd låter amerikanskt - de verkar ju rädda för att överhuvudtaget låtsas att "så'nt" finns, dvs allt som kan stavas i n t i m t.
    Jag älskar oxtunga, tror aldrig jag ätit gristunga - gott?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så amerikanskt så det skriker om det, sorgligt mesigt...
      Gristunga är kompaktare än ox-diton, och minst lika god, tycker jag :)

      Radera