Powered By Blogger

fredag 27 januari 2017

Arga katter...

Nu är det som det ska vara igen. Det har varit lite väl mycket jobb på sistone, men snart är min kollega hemma igen och schemat ser ut som vanligt framöver. Med vilja och envishet kommer man långt. Det kändes väldigt skönt att åka hem igår, även om  det tog lite längre tid än det brukar på grund av ekodukten ,vilken är under uppbyggnad, som riskerade rasa över E6:an.

Jag hade två saker att göra idag. Det ena var att ringa veterinären eftersom Mayzan fått en bula på magen. Inte gravidmage, alltså. Hon var i slagsmål i söndags, men vi såg inga tecken på skador då. I måndags visade hon sig inte på hela dagen och då ringer varningsklockorna. Mannen fick flytta ut halva förrådet för att få tag på henne och fann då ett sår i en av "armhålorna".

Han höll fast och jag rengjorde detta sår som var det enda synliga tecknet på skador. Förutom att hon inte alls var pigg eller rörde sig som hon brukar. Men hon kom trots det upp och lade sig hos oss i sängen, så hon var inte gramse på oss efter den ganska hårdhänta undersökningen. Dagen efter ville hon gå ut som vanligt och då känns det genast lite lugnare.

Sedan upptäckte mannen den lilla bulan och det är inget bra. Katter läker med en förfärande snabbhet och då kan smuts och bakterier bakas in eftersom sår inte läker ihop underifrån på dem. Hon har dock ingen feber och är skuttigare i stegen igen, så vi avvaktar besök på Västra Djursjukhuset då de inte hade någon där idag som kan detta med kirurgi och dränage. Blir det någon försämring åker vi dit akut, såklart.
Skön stil...
Den andra saken var att skaffa mat för dagen och helgens middagar. Vi har bjudit hit goda vänner på lite mat och prat i morgon, vilket ska bli jättetrevligt. Sista-minuten-planering alltså, för det har varit för mycket annat som "stört" min hjärnverksamhet. Nu är menyn klar och det är inget särskilt krävande eller tidsödande, varför jag ska ta det relativt lugnt i morgon också.

Ikväll blir det enklast möjliga mat. Färska räkor och bröd. Jag blandade till en liten sås eller dip när jag laddade kylen med allt gott vi hade med oss hem. Sedan hamnade jag här, medan mannen tog hand om alla de saker som kunderna ringde om under tiden vi var ute. Jag säger det igen för det slår aldrig fel, varenda gång han eller vi åker hemifrån, så börjar mobilen ringa...

Det kan ha varit lugnt hela dagen, men det blir alltid en anstormning när han ger sig ut på ärenden. Så jag brukar fråga om vi ska åka iväg och hitta på något, för att få fart på affärerna. Det är tur att mannen har ett mycket bra minne, för jag har aldrig sett honom skriva upp en enda sak medan jag plockar åt mig det jag skrivit upp på inköpslistan, för att inte glömma något...

Jag önskar jag hade samma minne och sifferminne, framför allt. Det hade underlättat avsevärt på jobbet till exempel. Vissa varunummer sitter, men det hade inte gjort ont med några fler. Det går så mycket snabbare då. Fast nu har vi ju fått handscanner till vår hjälp och det är nog det bästa som hänt på länge! Nu väntar jag bara otåligt på våra arbetskläder och hoppas de är funktionella och passar även "små runda tanter", som en kollega uttryckte det.

Dags att duka fram vår kvällsmat och hålla katterna på benlängds avstånd så vi hinner äta oss mätta innan "På spåret" börjar.



Ha en fin fredag och helg, var rädd om dig och din omgivning också!




6 kommentarer:

  1. Enkelt men mumsigt :-) Hoppas du kunde koppla av i kväll och att du har tid att njuta av din ledighet. Att det inte hopat sig alltför många måsten.
    Var rädd om dig och glöm inte andas. Å du hälsa Mayzan att hon ska krya på sig.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ofta det blir 1 kilo räkor till middag/kvällsmat, men det kändes helt rätt idag.
      Jobbar bara måndag, så jag har mycket ledigt framför mig. Tid att andas och annat :)
      Kram! <3

      Radera
  2. Ja, sår på katter kan vara värre än de ser ut. Hoppas att allt har gått bra. Min katt blev grävlingsbiten för ett par veckor sedan. Hon var livrädd utomhus efter att hon hade läkt ihop och fick gå ut igen.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer bli besök hos veterinären, kattan är "okej" men inte helt bra och bulan är kvar.
      Hoppas din katt kommer över det som hände och mår bra snart!
      Kram!

      Radera
  3. Räkor är så gott! Fick ju rusa till Sverige för ett par veckor sedan. Avslutade i torsdags kväll med "räkafton" tillsammans med systerdottern - mums!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd om alla som inte fått riktiga räkor :)

      Radera