Powered By Blogger

onsdag 4 januari 2017

Pappersmassa.

Jag får erkänna att det var väldigt trögt att ta sig ur sängen idag. Visste vad som väntade mig och det är sannerligen inte en favoritsyssla, varför jag (framgångsrikt?) skjutit det på framtiden. Men nu är jag ikapp med bokföringen, igen, och har lovat mig själv att sluta prokrastinera, i alla fall just detta. Mannen blir så mycket lugnare till sinnet då...

Nu är det bara själva bokslutet som ska skickas iväg, hur det nu ska gå till, men det löser sig! På något sätt ska man ju kunna använda själva bokföringsunderlaget och/eller banktransaktionerna. I annat fall får vi skicka hela pärmen med papper och kvitton. Jojo, det "papperslösa samhället" som skulle underlätta så mycket, men det genererar mer papper än någonsin förr, tycker jag.

Inte sällan får jag en känsla av att det blir ett dubbelarbete, för enkla saker. På mitt jobb, till exempel. Man rapporterar på nätet, men måste likväl skriva ut rapporten och spara i månader och dessutom faxa den. Herregud, så omodernt! Jag raljerar givetvis, det är fortfarande ganska effektivt att faxa iväg vissa saker, men jag tycker ändå att systemet skapar fler arbetsmoment än det sparar tid.

Nåväl, när pappersarbetet var avklarat fick jag ta itu med nästa uppskjutna syssla, nämligen den att skaffa mat. Fast då tyckte jag att mannen kunde följa med och få bestämma lite. Klockan hade ju hunnit bli relativt mycket och åtminstone min mage kurrade högt, så något snabblagat fick det bli. Vi enades om kyckling.



I morgon blir det lutfisk, för den reas ut och oavsett det så är det ju så gott! Vi hittade så goda potatisar när vi besökte Ica Focus före nyår, förresten. Apache heter de och är så vackra också!

Apache!

De finns på tallriken med kyckling för övrigt. Jag försökte få mannen att hitta någon helgmat när jag jobbar, för att han skulle slippa åka till affären igen, men han avböjde. Inte så konstigt egentligen, för det fanns inte mycket roligt i diskarna på Willy's denna veckan. Inget speciellt kul stod att finna i reklamen för de andra butikerna heller, så det gäller att leta noga för att hitta något inspirerande.

Nu blir det film och en stunds fullständig avslappning efter dagens sifferövningar. Ännu en anledning att bokföra oftare, då konteringen borde gå snabbare när man slipper använda lathunden för att man inte litar på sitt minne. Lathunden som vår kära vän så snällt skrev ut till mig, alltså. Återigen, papperslöst samhälle, pyttsan! Å andra sidan, böcker kommer jag alltid att vilja bläddra i...

Ha en skön kväll och en underbar torsdag!







4 kommentarer:

  1. Bokföring som är sååååå kul ;-) Böcker ska vara i bokform och där med basta :-)
    Kram vännen och sov gott

    SvaraRadera
  2. Hahaha, nej för en gångs skull håller jag inte med dig, men det kanske är för att jag inte känner mig säker på vad jag gör :)
    Om ett tag kanske jag fattar vad det handlar om och tycker det är kul ;)
    Kram tillbaka <3

    SvaraRadera
  3. Bokslut....jag blundar än så länge. La jättemycket pengar på att få det gjort ifjol, måste lösa det själv i år. Fattar inte att det ska vara så dyrt, jag har bara transaktioner in och ut. Inget lager, inga investeringar, inga avskrivningar....ja, ja, det får bli en dag när andan faller på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, inga konstigheter egentligen. Bara pengar in och ut. Vårt ska vara inne sista februari, så jag har fortfarande lite tid på mig att blunda... jag menar leta information! :D

      Radera