Powered By Blogger

söndag 15 januari 2017

Söndagsmys.

Idag är det söndag och jag ska göra ingentingen. Sedan förra inlägget har jag jobbat, varit ledig och jobbat. I fredags kom min kära faster på besök med sin man, som också är en kär vän till mannen och mig. Ja, vi är i samma ålder allihop och vi har väldigt trevligt när vi ses, vilket är alldeles för sällan. Vi försöker att råda bot på det, men eftersom de bor på fel sida av landet är det lite knepigt...

Igår jobbade jag alltså och det var ovanligt mycket kunder att hjälpa till rätta. Januari är ju en månad då de flesta lider av pengabrist när julens utsvävningar kommer ikapp och det märks i handeln. Det är en himla lång månad också och inte blir man gladare av att räkningarna väller in som vanligt. Enda glädjeämnet med januari är att det blir ljusare ute. Och att mannen fyller år.



Jag vet inte hur jag ska planera in firandet av honom för jag har inte fått schema för nästa period än. Det är inte lite frustrerande, av många anledningar. Min kollega har semester och då räknar jag med att mitt schema blir helt annorlunda. Nästa vecka jobbar jag till exempel måndag och tisdag. Denna helgen är egentligen min lediga helg, men som sagt jobbade jag igår.

Nästa helg är min ordinarie jobbhelg och den är såklart intakt, men jag vet inte hur det ser ut veckan därpå. Chefen är sent ute med andra ord, vilket inte hör till vanligheterna som tur är. Det är svårt nog att planera för sammankomster, middagar och fester ändå. Vi har till exempel inte haft möjlighet att ge barnbarnen julklapparna än, de och deras mor var ju sjuka under helgerna. Inte för att jag tror att de saknat julklapparna eller blir ledsna för att få dem senare, men i alla fall...

En vän fyllde 50 år igår och vi åkte dit efter jobbet för att gratulera honom. Det var en härlig stämning och många trevliga människor där. Flera gemensamma goda vänner fanns redan på plats och det var bara att knô saj in och mingla runt. God mat och dryck serverades, vilket var tur för jag började bli lite hungrig. Lunchen på jobbet intogs redan kvart i ett nämligen.

Vi åkte hem runt halv tolv, då var jag rejält trött i fötterna och huvudet. Jag säger bara tack och lov för stödstrumpor! Utan dem hade jag varit tvungen att bryskt välta bort någon som hade lagt beslag på en stol. Ljudnivån brukar bli högre och högre under slika kalas och huvudvärken var nära då vi bestämde oss för att åka hem och lägga oss.

Sömnen har inte varit den bästa på sistone, så jag deklarerade sovmorgon. Lång sovmorgon! Jag hämtade kaffe klockan tio, så jag tycker nog att jag lyckades ganska bra. Vi ska titta på "På spåret", det missade vi på grund av besöket, men numera kan man ju se vad man vill, när man vill, det är positivt! Och så ska jag laga mat, förstås. Ribbestek är perfekt söndagsmiddag, tycker jag.



Bilden är från ett annat tillfälle, men du fattar ju hur gott det ska bli sedan med knaprig svåle, mört kött, en god champinjonsås och pressad potatis. Några grönsaker ska det också bli, förstås. Och gelé, om vi har någon kvar. Åh, det ska bli så gott och snålvattnet rinner till allaredan!

Ha en fortsatt fin söndag och en toppenmåndag!


3 kommentarer: