Powered By Blogger

söndag 18 juni 2017

Semester!

Imorgon börjar min semester, men jag har också varit ledig denna helg. Så himla skönt! Tre veckor då jag bara ska gotta mig och ta det lugnt. Jag, eller vi, har inga planer än, det får bli som det blir. Vi har ju alltid Bovall, det är en välsignelse, när den ekonomiska situationen är som den är. Det blir ingen bröllopsresa än på ett tag.

Det beror ju på fler saker än den ekonomiska, katterna är en del och svärmor är en annan. Enligt mannens rön är hon dock på god väg att bli sitt gamla jag, det vill säga envis, obstinat och hemlig. Fast det beror mycket på vem som frågar, tror jag. Jag har inga som helst problem med att förmana, hytta med fingret och småskälla på henne, utan att hon blir vrång.

Mannen och svägerskan är ju barnen och jag är en "utomstående" och jag vet att svärmor gillar mig, så jag kanske får ta mig lite friheter. Det är gott så! Jag jämnar gärna vägen för hennes ätteläggar, i den mån jag kan och hinner med. Så med tanke på att svärmor fortfarande är lite svag passar det ju alldeles utmärkt att jag har tid nu.

Firandet av min semester startade redan i torsdags, då mannen serverade kalventrecôte när jag kom hem efter jobbet. Det var en trevlig middag!



I fredags fick jag detta på tallriken och bubbel i glaset:



Ja, jag delade med mannen förstås. Krabbklorna var de största jag sett på länge och väldigt goda, medan räkorna var ovanligt små och således hutlöst dyra! Det behövs bara lite bröd och majonnäs, så är det en komplett måltid, tycker jag. Varför krångla till det, liksom?

Igår åt vi något nytt för oss. Jag bläddrade i min nyaste Allers och blev då sugen på kycklingspett med jordnötssås. Därför fick jag åka iväg till affären lite hastigt och lustigt och hämta lårfiléer, samt jordnötssmör. Vi hjälptes åt med tillverkningen av sås och spett, vilket är trevligt för det händer inte så ofta numera, med mina dumma arbetstider.



Vi var överens om att nästa gång ska det vara lite mer krut i såsen och även i marinaden till kycklingen. Det blev alldeles för tamt när vi gick efter receptet. Mannen slickade nästan såsskålen ren så det var väldigt gott ändå, men med lite sriracha eller cayennepulver nästa gång, blir det ännu bättre och  därför blir det nog en dubbel sats...

Inatt startade jag R2D2 med två stora "biffar", som inte lämpade sig för enbart grillning, fick vi bittert erfara en annan gång. Jag tänker att med slökokning först blir de alldeles utmärkta med grillyta och glace på idag. Ganska snart känner jag, för nu rann snålvattnet till och magen mullrar mat. Frågan är vad vi ska ha till. Majs blir det inte, det kan faktiskt bli för mycket av av den varan.

Ha en skön söndag och hjälp mig gärna be till vädergudarna att vädret håller i sig!


4 kommentarer:

  1. Å så skönt att du äntligen får vara lite mera ledig :-) Inga planer är bra planering! Karm och ha det toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser det så med :)
      Kram <3

      Radera
  2. Ha det riktigt gott på semestern!
    Och det där med mödrar och hur de beter sig...det är lite som dr Jekyll och mr Hyde beroende på om det är de egna barnen eller någon utomstående. Har själv en sådan mor och hört talas om flera i bekantskapskretsen så det är inget ovanligt fenomen.

    SvaraRadera