Powered By Blogger

torsdag 20 juli 2017

Ovisst.

Det har gått lång tid sen sist. Jag vet inte vart tiden tog vägen, men jag tror värmen tog musten ur mig och jag tappade fokus. På vår altan har det varit så varmt att jag flyttat runt, till och från skuggpartierna när jag kommit hem från jobbet. Jag har ju något slags sommarschema nu och har slutat 16 eller 17 varenda dag, utom just min födelsedag. Då är det en vanlig 10-20.15.

Nu överdrev jag lite. Jag stänger sällan, men jobbar oftast 10-20. När jag tittat efter i min almanacka inser jag att de två första veckorna var väldigt snälla, de följande två lite hårdare. Men vad sjutton, klarade jag maj och juni månad, så klarar jag dessa också, sedan har jag semester igen ju!

Varken jag eller mannen är i toppform nu, med mycket som snurrar runt i våra huvuden, både gemensamt och individuellt. Nej, vi ska inte separera. Men eventuellt dra upp bopålarna och flytta med och ihop men min kära svärmor. Det innebär förstås att jag på riktigt jädra allvar måste jaga jobb någon annanstans och det är inte helt enkelt.

Mannen kan fortsätta sin verksamhet oavsett var vi bor, men han är rejält trött på trögheten hos, och ett systematiskt utnyttjande av hans kunskap av kunderna. Har du missat att jag skrivit om detta tidigare kan du läsa här. Ska han bli chili- tomat- och jordgubbsodlare vid sidan om eller på heltid? Ska han söka jobb som hantlangare hos någon lokal snickare eller annan hantverkare?

Två hus ska ut till försäljning och rensas hårt på inventarier och "onödiga" minnen. Jag var länge en hamster, men två skilsmässor och sex flyttar botade mig. I den sjunde flytten hade jag med mig mina kläder. I denna eventuella åttonde flytt ska tre bohag hamna på samma adress, dock i två olika bostäder. Det mest spännande av allt är att svärmor ropade JA, när idén lades fram...

Mannen och jag har diskuterat en flytt från storstadsområdet och "hem" till mina hemtrakter under en längre tid, alternativt någon plats som är mer utanför och billigare. Numera, efter svärmors sjukdomsepisod är det mest intressant att det finns utrymme för generationsboende. För inte kan vi lämna lilla mamma Siv själv, ity hon inte blir vare sig yngre eller raskare.

Vi hade turen och lyckan att ha både henne och moster M på middag i lördags. Vilka härliga damer! Vi startade med lite cruditées med avokadohummus och parmesandipp. Cava till såklart. Lite senare på kvällen grillade mannen kummel och den avnjöts med rosé. Det blev inga matbilder från denna dag, "bara" andra minnen.



När mannen inte vet vad han ska hitta på till middag blir det som ovan. Entrecôte med grillad färskpotatis, årets första egna bifftomat och resten av avokadohummusen från lördagen. Tja, vem är jag att klaga på det?



Igår blev det grillad lax med grönt, melon och trädgårdens skörd av bär. Jordgubbarna ska vara vita och heter följaktligen Snow White. De har en liten ton av ananas och är jättegoda. Jag är inte glad i jordgubbar som närmar sig övermogenheten, eller är för söta, så jag är förtjust över dessa. Nu ska vi bara få dem att överleva vinter och en eventuell flytt.

Jo, sen är det ju detta med att få tankarna att sluta mala och mannen att sluta snarka, sedan är allt underbart. Skojar bara, det blir lättare att sortera tankarna och lägga upp en krigsstrategi. Jag har läst hela Emperor-serien av Conn Iggulden och vet hur de stora romarna planerade sina mått och steg för att vinna på slagfältet. Veni, vidi, vici?

Nå, mycket måste klaffa och det är långt ifrån säkert att det händer på denna sidan av årsskiftet. Fortsättning lär följa...

Ha en fin semester, fredag eller sommar, vilket som passar dig bäst!    








3 kommentarer:

  1. Oj då ni verkar ha mycket på gång! Hoppas att ni kommer till en fin lösning som alla blir nöjda med. Jag håller tummarna!
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ingen liten apparat detta :)
      Kram på dig! <3

      Radera