Powered By Blogger

måndag 4 september 2017

Andas in, andas ut.

En vecka går så fort, så fort. Idag är jag ledig efter en jobbhelg och jag försöker göra både nytta och nöje, för sedan är det jobb tisdag-fredag. Nöjet består i att läsa boken jag påbörjat och nyttan är väl att jag har hämtat mat för nästan hela veckan och varit hos Syster Åke på Jungfruplatsens VC. Jag ska förstås laga mat också, men det blir lite senare.

Syster Åke och jag kom överens om att utföra ett litet experiment, vilket innebär att jag slutar med min astmamedicin och ser vad som händer, eller inte händer. Spirometri-mätningen var utmärkt väl utförd och resultatet alldeles lysande, både före och efter luftrörsvidgande buventol. Det var med andra ord ingen signifikant förbättring efter den inhalationen.

Det ska bli spännande att se om jag "bara" är överkänslig mot vissa dofter, kemiska substanser och kyla (SHR) samt allergisk i största allmänhet, eller om om jag har "riktig" astma. Gionan åkte ner i necessären tills vidare och jag behåller akutmedicinen i handväskan, samt blir återkallad till VC om några månader för utvärdering. Om allt går bra, vill säga...

Mannen har sågat ner en stor buske utanför vardagsrumsfönstret och målat fönstren medan jag har jobbat i helgen. Lite mer pyssel har han lagt ner på uteplatsen på framsidan av huset också. Så det går lite framåt med i arbetet med stylingen både inne och ute. Jag tänkte försöka hitta ett överkast i lämplig färg och prisklass och inte åtta vita gardinlängder, men kanske två eller fyra.

Vit matta kommer aldrig in i vårt hus, så om stylist-människan, mäklaren eller fotografen propsar på det, får de skaka fram en sådan inför eventuella visningar. Väggarna i sovrummet ska icke målas i Eklkanda-vitt, sade stylisten, då blir plastmattan för gul, nämligen. Vilket hon har helt rätt i och därför ska de bli målade i en ljus varmgrå färg.

Jag tänker att väggen i hallen också kan få samma nyans, för den finns i golvet och tapeten och på det viset slipper vi skaffa flera färgburkar. Hoppas att mannen tycker som jag, fast det brukar han ju göra, tack och lov. Vi måste skaffa nya blommor, för de gamla har tagit slut. I alla fall de på utsidan, på insidan är det ganska många kvar, men av "fel" sort...

Det kommer bli så bra och fint, om än inte så minimalistiskt, när det är klart. Minimalism är inte kompatibelt med våra överbelamrade bokhyllor och både böcker och saker måste ju förvaras någonstans. Mitt förslag är att "måste-böckerna" packas ner och forslas iväg tillsammans med en hel del kläder till sommarstugan, snarast.

Vi ska bara hinna med den lilla detaljen också. Om jag skulle ta ut lite semester igen? Jag har ganska många dagar kvar, men det kanske är bättre att ta ut dem senare, trots allt. Kommande veckor jobbar jag dock mer, eller till och med mycket mer än mina 30 timmar i veckan jag är anställd för. Förvisso för att jag sagt att jag gärna jobbar mer och jag har inte berättat om dessa planer för chefen ännu...

Jo, en sak i taget. Just nu ska jag ta hand om vårt dagliga bröd, eller det gamla som torkat i kanterna. Det ska bestrykas med vitlökssmör och grillas när revbenen är klara. Några majskolvar som riskerar att bli gamla annars ska vi koka och ha till. Och lite sallad, tomater och så, förstås. När det känns så kallt och höstlikt som idag får man plocka fram sommarmaten och stänga altandörren.

Mannen har verkligen gjort sitt bästa för att behålla sommarkänslan när han serverat mat under helgen, eller vad sägs?

Fredagsmaten var stark och god!

Räkorna hade egen kuppe. 

Spaghetti och köttfärssås blev det igår kväll, det är väl inte det somrigaste man kan tänka sig, men det var gott och välbehövligt, för jag klunkade bara i mig en påse Allévo på lunchen. Den mättnaden varar inte så länge som man skulle vilja och behöva. Sanningen att säga fanns det ingen bra lunchlåda i frysen, och på en halvtimme hinner jag inte både hämta mat på Ica och äta den.

Ha det så gott i livet, på tallriken och i glaset, tills nästa gång!


   

5 kommentarer:

  1. Var rädd om dig vännen och glöm inte andas <3 Äter gott och dricker gott gör du ju det vet jag. Kram <3

    SvaraRadera
  2. Oj, vad ni stylar och fixar! Det lär vara ett storstadsfenomen så vi slapp det i huset. Och när jag sålde min lägenhet i Lund kom en stylist hem och tyckte en massa som jag hoppade över. De som köpte min lägenhet sa att de fastnat för den bl a för att det var den första de tittat på som kändes som ett hem. Svårt att veta var gränsen går och hur viktigt det är för spekulanterna, det där med styling. Och lite ansiktslyftning mår vi väl alla bra av - hus som människor... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vi städar och röjer mer än stylar, för vi tänker precis som du, det får vara måtta på opersonligheten :)

      Radera