Powered By Blogger

lördag 4 november 2017

Artificiell andning.

I natt har vi sovit som små grisar, mannen och jag. Endast en gång har jag vaknat och det var för att det var för tyst vid sidan om mig. Jag var tvungen att sträcka ut handen för att känna om mannen verkligen låg kvar i sängen, vilket han gjorde. Vilken lycka! Han ser redan piggare ut och har inte lika ont i halsen när han vaknar, det kommer bli så bra det här!

Jag är glad för att jag propsade på att hans snarkning skulle utredas och det visade sig ju att hans problem låg i spannet för grava sådana. Det tog lite längre tid än vi hade hoppats att få ut maskinen, men sådant kan man inte råda över. Tur att jag ringde avdelningen också, eftersom han inte fått någon tid, annars hade han missat den igår.

Vi visste inte hur lång tid genomgången skulle ta, så jag körde honom till Sahlgrenska igår morse. Han skulle ringa när det var klart, så jag åkte hem och löste fredagens superkluriga sudoku medan jag väntade och hoppades. Hade han inte fått med snarkmaskinen hem vete sjutton om jag hade hämtat honom över huvud taget. Natten till igår var vidrig, men så är han ju lite förkyld också...

Idag ska vi fira svärmor som fyllt 83. Min svägerska och två barn är på plats hos henne och den äldste sonen ska bjuda på mat ikväll. Han är en matglad kille och en sällsynt duktig amatörkock med tanke på att han bara är arton. Han har sedan länge tagit plats i köket och det uppskattas förstås av den ömma modern som jobbar hårt och har två andra barn och ett hus att ta hand om.

Alltså behöver vi inte tänka på mat idag heller, ty igår fick vi "köpemat" som tack för hjälpen med barnvakt. Vi hämtade en förbeställd Fredagsmeny på Aquarelle, en lunchrestaurang i närheten som mannen frekventerade dagligen innan han började jobba hemma. De har mycket god och vällagad mat generellt, men denna meny var superb!

Sashimi på Frejalax, med yuzu, garikräm samt sesam- och soyamarinerad bladspenat. 

Därefter blev det:

Majskyckling från Bjäre, lindad med rökt gårdsskinka. Pommes Anna, rödvinssås, pumpakräm och varm sallad. 


Efterrätten delades med Bob, det vill säga, han fick en hel portion medan mannen och jag delade på den andra. Vårt "bonusbarn" råkade nämna att hans favoriträtt är BLT när han var här en annan dag, så det var vad han fick, innan efterrätten förstås. Nån måtta får det ju vara...

S'mores Pie med marshmallows och chokladtryffel

I morgon ska vi äta fisk, troligen en soppa, men det kan också bli rullader av rödtunga. Blir det soppa känns det som att vi ska lyxa till det med saffran och två sorters fisk, förutom räkor och musslor. Tur att vi åt en stadig brunch, för nu började snålvattnet rinna till.

För övrigt tvättar jag, det gjorde jag nämligen inte i måndags. Rastade snabeldraken igår och det var inte en dag för tidigt, ty jag hittade en massgrav bakom flyttkartongerna i vardagsrummet. Harkrankar och Långbenar i drivor känns inte så roligt att ha. Inte heller dammråttor lika stora som katterna...

Men nu när orken kommer tillbaka, bör det inte bli så illa i fortsättningen. Vi måste ju fortsätta packa och stuva undan allt eftersom och dammet som kryper fram ur alla gömmorna måste bort, annars lär ingen av oss må särskilt bra, oaktat förbättrad sömnkvalitet. Mitt nya schema är tillbaka till ursprunget och det tycker jag är skönt, särskilt då det finns annat att göra än att jobba.

Ha en fin helg och tänd gärna ett ljus för dem som inte längre finns bland oss och glöm för allt i världen inte reflexerna, så du inte hamnar hos dem i förtid!

PS. Tack igen T & E!


5 kommentarer:

  1. Det är så härligt att höra att det löst sig med snarkandet :-) Att inte få sova ordentligt får ju massor av negativa konsekvenser. Jag förstår er glädje :-)
    Ha en fin fortsättning på kvällen säger jag med en varm kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen <3 Kram från oss båda!

      Radera
  2. Å, jag minns när ex:et fick sin snarkskena! Jag vaknade också av...tystnaden. Och han blev så mycket piggare av ordentlig sömn. Och han slapp ha en del blåmärken här och där på kroppen... ;-)
    Ursäkta en oupplyst, men vad är BLT?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lätt stekt eller rostad dubbelmacka med Bacon, Lettuce & Tomato.
      På svenska borde den med andra ord heta BST :)

      Radera