Powered By Blogger

onsdag 6 december 2017

Tips från coachen.

Ombyggnaden av Apoteket är snart klar, nyinvigningen närmar sig med stormsteg och mitt i detta hade vi en sälj-coach på besök. Först fick vi lite undervisning om huden och det var ganska nyttigt att höra hur det fungerar med olika rengöringsalternativ. Jag skulle dock välkomna en kurs där man får lite mer jämförande fakta om de olika varumärkena.

Sedan gick sälj-coachen runt och lyssnade på oss i kundmötena. Givetvis så diskret att varken kunder eller vi själva var medvetna om det. Det är svårt att agera naturligt när man vet att man är iakttagen, tycker i alla fall jag. Efteråt hade var och en en liten genomgång med coachen för att få reda på ens styrkor och vad man kan förbättra.

Jag fick MVG, det var roligt! Allt beröm fick mig nästan att rodna. Är jag skrytsam som berättar detta? Jag tycker inte det, jag är stolt och glad bara, för det bekräftar att jag är riktigt bra på mitt jobb och att jag har ett mycket bra kundbemötande, vilket är en tillgång i nästan alla yrken. Jag söker ju nytt jobb inför flytten och har sökt tjänster som inte har med apoteksvärlden att göra.

Både handläggare och hemvårdare måste bemöta sina kunder, klienter eller brukare, eller vad man nu kallar dem, på ett bra sätt för att kunna vara det stöd och hjälp som efterfrågas eller krävs. Jag har blivit kallad till intervju till en av tjänsterna, den andra vet jag inte hur det går med. Det är bara att fortsätta söka och hoppas på det bästa.

Jag har de senaste veckorna allt tydligare känt att jag är rätt "färdig" med att jobba sena kvällar och helger, så min förhoppning är att få en fast tjänst på ett litet apotek (i en "håla" ty de har stängt på söndagar åtminstone). Personalomsättningen på sådana apotek är sparsam, milt uttryckt, så alternativet är en helt enkelt annan bransch tills jag får napp.

Timvikarie i hemvården eller på sjukhem innebär förstås helgarbete i stor utsträckning, men det kan jag klara av ett tag till. Man får inte vara för knusslig med vare sig typen av jobb eller arbetstider när man är arbetslös. Vem vet, jag kanske hamnar på Ica eller Woody? Eller något helt annat. Spännande tider, strålande tider!

Just idag fyller min mormor 87 år. Jag ringde henne för att gratta och hon hade fullt upp med kaffekalas med grannarna. Vi blev inbjudna på kaffe till helgen, men då jobbar jag förstås, så jag fick lova att komma så fort vi är i närheten igen. Jag är glad att ha mormor kvar i livet och ser fram emot att få träffa henne oftare när vi flyttat hem.

Detsamma gäller ju för alla andra släktingar, det blir alldeles för sällan vi hinner träffas och då måste det planeras i god tid. Bor och jobbar man i närheten räcker det att titta in en timme innan eller efter jobbet, eller på helgen. Lite mer spontant och när andan faller på. Jag ser också fram emot att få vara barnvakt till barnbarnen och ha dem över natten. Kanske hjälpa till med hämtning på dagis.

Och att få vara med på Luciafirande och skolavslutningar i framtiden. Det är något alldeles speciellt med det och jag saknar det mer än jag velat erkänna för mig själv. Kanske kan jag vara med i en kör igen? Åh, det är så mycket som kan komma att ändras och bara till det bättre. Vad som inte kommer att ändras är mitt behov av att laga mat.



Detta har jag inte lagat själv, utan beställt till lunch igår. Asiatisk "Soft Taco" med fisk. Det var inte så tokigt, men lite mer fisk hade inte skadat. Igår gjorde jag en spenatsoppa med brysselkål till middag, för mannen behövde något värmande eftersom han är krasslig. Idag mår han ännu sämre, stackar'n. Det är tur att han jobbar hemifrån, samt att det är ganska lugnt på den fronten.

Något lätt till lunch ska jag sno ihop idag, ty annars lär han inte äta något alls, emedan jag ska på julbord med mina arbetskamrater ikväll. Om han inte blir helt utslagen, för då får jag packa in utemöblerna i lastbil (med flyttgubbens hjälp), i hans ställe. Och följa med till förrådet för att fylla containern där, eller hur det nu ska gå till.

Jag vill inte att han ska förta sig och jobba kroppsligt med feber, det är en av få principer jag håller hårt på. Feber betyder att kroppen ska vila och ta det lugnt, så att immunförsvaret får tillräckligt mycket energi för att göra sitt jobb på ett effektivt sätt. Det är alltså ingen bra idé att ta febernedsättande i tid och otid för att bli symptomfri...



Det är inte heller en särskilt bra idé att inmundiga alkoholhaltiga drycker när man är sjuk, men en liten värmande glögg kanske gör det lite roligare, förutsatt att man inte tar paracetamol för att dämpa feber samtidigt. Tegnérs i mitten smakar mest som en vanlig traditionell glögg, det vill säga, man klarar en liten mugg innan läpparna klibbar ihop.

Goder Afton-glöggen till höger är mycket torrare, godare och kan vinna på lite russin, men det är alls icke nödvändigt. Den absolut godaste glöggen är ändå årets Blossa, men den ska drickas kall, med en isbit i muggen eller glaset. Mango, citrus och ingefära gör den frisk och fräsch och jag hoppas jag får tag på minst en flaska till i år, för den är helt enkelt bäst!

Det blir nog en glögg när jag kommer hem ikväll, jag är ledig i morgon, så jag får det.
Ha en fin onsdag och var rädd om dig där du befinner dig!





6 kommentarer:

  1. Att vara skrytsam är något helt annat! Du ska vara stolt och glad och unna dig lite glögg så klart :-)
    Kram och ha en fin kväll <3

    SvaraRadera
  2. Sug i dig att du är ett proffs!
    Jag skulle vilja prova Edward Bloms glögg. Det blev tyvärr inte tid till det när jag var i Skåne, men nästa år. Den fick bl a omdömet att smaka som glögg ska smaka - inte sött som saft. Spännande!

    SvaraRadera
  3. Har Edward en egen glögg?! Hur får jag tag på den, tro? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Systembolaget! Om du köper den så berätta vad du tyckte - jag är nyfiken...

      Radera
    2. Ska hålla ögonen öppna för den nästa gång jag besöker "Gottebue" ;)

      Radera