Powered By Blogger

tisdag 27 februari 2018

Oledig.

Om jag inte tappat bort mig helt och hållet är det tisdag idag och en hel vecka sedan jag gjorde ett inlägg här. Det har varit ganska mycket jobb och mer blir det innan denna vecka är över. Jag jobbade alltså torsdag, lördag-måndag, trodde jag skulle vara ledig idag och i morgon, men nyss ringde Bemanningen och frågade om jag kan jobba ikväll. Och det kan jag ju!

I morgon kommer jag dock inte att jobba, för då ska jag följa med mannen till Göteborg eftersom han ska rapportera hur det gått med Snoken. Snarkmaskinen, alltså. De har drop-in tider där, så jag släpper av honom och tar mig vidare till exempelvis Frölunda Torg för att leta presenter till lilla barnbarnet som fyller 4 år snart. Vackra kläder vill hon ha, flickebarnet.

Måhända hittar jag en eller annan bok på rean också. Jag ska försöka hinna skaffa madrasskydd och överkast till våra sängar, samt i bästa fall en dyna till bänken i köket. Helst färdig med klädsel och allt, men i värsta fall får jag väl sy ett. Jag sydde ett till kökssoffan för några år sedan, vilket nästan gav mig huvudvärk.

Det brukar gå bra när jag tar fram symaskinen, men jag får tänka hårt för att slippa momentet "gör om och gör rätt", om du förstår vad jag menar. Sömnad är inte min bästa gren, det gäller ju att tänka "ut och in" samt baklänges. Jag tänker hellre rakt, utan utsvävningar, åtminstone i skarpt läge. Fantasier, teorier och planer löper åt alla håll, men det ligger ju i sakens natur, anser jag...

Nåväl, vi får ju hälsa på lilla mamma i morgon, när vi ändå är i närheten. Jag har en illistig baktanke med det också. Vi måste sätta fart på henne så att hon börjar packa ihop sina saker inför hennes flytt, därför ska hon få en massa flyttkartonger av oss. Vi har, som du kanske vet, rätt många sådana. Jag hade gärna sett att jag kunde packa upp mer ur de dryga 100 vi har kvar, men vi har inte någonstans att härbärgera finporslin och prylar förrän vi hittat rätt möblemang.

När vi nu ska hinna det? Jag jobbar även torsdag, fredag och söndag denna vecka, nämligen. På lördag säger jag tack, men nej tack om de ringer, för då ska vi på kalas och jag behöver faktiskt vila lite med och laga mat och elda i kaminen. Nog för att jag lagar mat ändå. Igår blev det kycklingklubbor fyllda med blå Castello och till det stekte jag champinjoner.



I söndags var vi bjudna på middag hos min mormor och det är alltid trevligt och gott! I lördags åt vi helstekt fläskfilé med en snabblagad rödvinssås, eftersom middagen blev väldigt mycket senare än jag hade tänkt. Vi hade bokat tid med en försäljare av larm, tillika den förre ägaren av vårt hus, så det blev mycket prat om andra saker än just vilken typ av larm som passar våra syften bäst.



Såsen blev riktigt god ändå, man har ju sina tricks! I fredags besökte vi Bovalls Havsdelikatesser och gick därifrån med en stor och fin vitling. Både mannen och jag konstaterade att det nog var 30 år sedan vi åt det. Är det inte konstigt att den försvann från butikerna helt och hållet under så lång tid? Och varför? Det är en utmärkt torskfisk och billig är den, så löp och köp!



Idag ska jag hinna göra en fisksufflé innan jag åker till jobbet. Dock inte på rester från vitlingen, ty det blev det inga, utan från tidigare torskmiddagar. Och jag säger återigen som jag brukar säga, det är inte alls svårt att göra sufflé! Låt bara bli att slänga igen ugnsluckan, så är den snygg ända tills du sätter skeden i den när du tar för dig vid matbordet. Smält smör eller brynt, och lite räkor till är gott!

Nu ska jag hänga upp våra nytvättade lakan, det går ju inte an att vara helt sysslolös bara för att man tror att man är ledig en dag. Sedan ska jag börja klura på en matsedel för kommande dagar/veckor så att mannen och jag har lite bättre framförhållning och beredskap för oförutsägbara händelser och då menar jag framför allt ännu mer jobb...

Jag var på intervju hos en chef för tre avdelningar på Hunnebo-hemmet i fredags och jag tror det blir introduktion kanske redan nästa vecka. Så här års känns det nästan lite frestande att bara jobba inne, men samtidigt uppskattar jag omväxlingen med att jobba "ute på fältet", även om det inte är så mysigt med snö och blåst som viner runt öronen.

Vi får se hur det blir, kanske har jag närmare besked i nästa inlägg, när det nu kommer? Ha det gott och var rädd om dig i snöyran och halkan!












3 kommentarer:

  1. Tack för denna uppdatering :-) Det var vara full fart hos dig ... som vanligt och det är bra så jag känner igen dig ;-)
    Symaskin vet jag inte vad det är längre. Det tillhör en svunnen tid för mig.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu snurrar det på, det gäller att smida medan järnet är varmt ;)
      Mina systrar och jag hade delad vårdnad av symaskinen, men den blev visst min, för ingen av dem lyckades klappa den medhårs eller vad det nu var. Den är gammal, nyckfull och oberäknelig. Kanske jag som är äldst av oss har nån sorts själarnas gemenskap med den? ;)
      Kram <3

      Radera