Powered By Blogger

måndag 19 mars 2018

(S)vinnare.

Ännu en ledig måndag, det känns fint! Jag har visserligen varit ledig hela helgen, men inte varit sysslolös för det. I lördags möblerade vi om i garaget och ställde utemöblerna i trädgården. Grillen bar vi in i uterummet, så är den på plats när vi får lust att grilla. Katterna gillar att ligga i solen därute, och de har även fått gå ut i trädgården nu. Under sträng uppsikt, förstås.

Vi hämtade mat och städade för andra gången den veckan. Men inte förrän jag hade huggit upp mer ved och burit upp den till köket. Just städning är inte vår bästa gren, men vi måste bli duktigare eftersom köksgolvet ser hemskt ut redan idag. Katthåren verkar släppa taget från båda katterna så fort de kommer in i köket (och det gör de ofta), det är högst förbryllande...

Det blev fisk till middag, ty vår heliga fiskfredag fick stryka på foten till förmån för kvällspasset i Kommunens tjänst. Vi fick med oss en stor rödspätta hem från vår fiskaffär och den helstektes i ugnen.



Mandelpotatis, cf-röra, lite strössel och sockerärtor valde vi att ha till fisken och vi avnjöt alltihop i kaminens brassken. Jag förberedde söndagens slökok lite senare, för att slippa stå upp alltför tidigt. Jag vill ju så väldigt gärna mjukstarta mina dagar med kaffe och tidning i sängen, som du kanske vet. "Problemet" var att vi skulle iväg till Mölndal och hämta hem GTO:n.



Mannen hade kommit överens med Bengan att träffas klockan ett, vilket betydde att vi måste åka senast elva för att hinna hämta min Postkod-vinst på Eklanda Godis först. Lite lustigt att de skickade den dit, när jag fått brev angående adressbytet för mina lotter. Man måste ha minst en lott på bokföringsadressen, nämligen.

Men man får ha kvar lotter på gamla adresser, så jag kontaktade kundtjänst och löste det, för det är väl bra att sprida sina vinstchanser geografiskt? Efter detta valde jag mina vinster och såg kanske inte så noga vilken adress det stod att de skulle skickas till. Eklanda och Eklidsgatan ser ju ganska lika ut. Vilken tur att vi hade ärende i närheten av utlämningsstället ändå.

Nu står i alla fall båda Pontiac-bilarna i säkert förvar på en och samma plats och det känns skönt. Mannen drog en lättnadens suck när vi var klara för dagen och kunde gå in och avsmaka grytan som puttrat hela dagen.



Allt som behövde tillsättas var lite grädde och redning, den blev riktigt god! Till den drack vi ett gott rött vin som heter Sister's Run. En rejäl skvätt hade jag förstås i grytan från början, däremot inget vatten, det blir så blaskigt och utspätt, vilket är tvärtemot hela idén med slökokning. Jag har gått ur vissa slökokar-grupper på FB för att jag blir så trött på alla dumheter folk ältar där.

Jag påstår inte alls att jag är någon expert, men för mig är det självklart att inte tillaga fläskfilé eller kyckling i en Crock Pot. För att det är snabbmat och redan mört. I mina grytor ska det vara billiga köttbitar som högrev, en seg fransyska eller fläsklägg. Alltså sådant som bör tillagas under lång tid. Det hörs ju på namnet Slow Cooker. Långsamt och vid låg temperatur. 

Apropå billigt kött har jag nästan gjort det till en sport att leta efter 30%-lappar i min affär. Dels för att jag inte gillar matsvinn, dels för att jag inte gillar att betala mer än nödvändigt. Jo, jag betalar faktiskt för all mat jag hämtar hem från butikerna, men det låter inte lika roligt och det är en och annan som har undrat om jag har en specialsydd kappa eller något...

Därmed var den lilla hemligheten avslöjad. Då kan jag lika gärna också berätta att både mannen och jag har sökt jobb på Systembolaget. Fast jag har så många jobb på gång i sommar att jag kunde ha låtit bli för egen del, men det ser bra ut hos arbetsförmedlingen som rapporterar till a-kassan, som jag inte får del av, vilket jag förklarat i tidigare inlägg.

Det vill till att orka med att jobba som timanställd och söka jobb samtidigt. Men tills nästa fasta anställning är det bara att härda ut och göra som de säger. Dock inte utan protester!
Nu kurrar det i min mage, det är dags att laga mat. Två halvt bortglömda chorizokorvar och några champinjoner ska bli stommen i en pastasås, tänkte jag.

Var rädd om dig och din omgivning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar