Powered By Blogger

måndag 21 maj 2018

Gnällspik.

Istället för att få mitt eget hår i ordning klippte jag en systers förra veckan. Men på lördag ska det äntligen bli av för min del! En ung tjej la ut en annons på en köp/sälj-sida jag är medlem i, och eftersökte "försökskaniner" under sin pågående utbildning till hårfrisörska. Jag nappade och vi kom överens igår. Visserligen får jag ta mig till Lysekil, men klippningen kostar bara 150 riksdaler...

Jag fick låna Ernst Lundbergs böcker av en tant jag brukar hjälpa. Han skriver om Bohuslän i allmänhet och Sotenäs i synnerhet, från 1600-talet och framåt. Margareta Hvitfeldt hade stort inflytande på folket och var verkligen inte Guds bästa barn. Dock lät hon instifta diverse stipendier så småningom, och det är som donator hon är mest känd, åtminstone numera.

Böckerna är skrivna på dialekt, i alla fall delvis. Jag är förvisso inte den rätta att skriva på dialekt, då jag egentligen inte till fullo behärskar att tala den, men det är mycket jag skulle ha skrivit annorlunda än den gode Ernst. Jag tappar farten i läsningen när det ser fel ut i texten och inte fungerar som jag är van att höra språget heller.

Det ska bli roligt att se hur det går för den snabbläsande mannen, som är infödd Mölndäling och ibland behöver översättare te å begribe't. Den talade dialekten, alltså. Att läsa texter brukar vara lättare, då kan jag till och med förstå holländska till en ganska hög grad, men det är en helt annan sak att höra och förstå en livs levande holländare som talar på sitt språk.

Vi har varit på utflykt! Ända till Tidaholm, minsann. En trevlig liten stad med en Bluesfestival och en liten tävling för de band som vill få möjlighet att spela på den. Det var alltså därför vi hamnade där. Mannen är sedan en tid medlem i Sven B Good and The Blues Stompers nämligen och bandet hade gallrats ut av festivalkommittén får att tävla mot fem andra band om ett deltagande nästa år.

De vann inte, vilket möjligen var helt i sin ordning, men de var inte bland de fyra som gick vidare efter att juryn sagt sitt och publiken skulle fälla avgörandet. Antingen gick juryn för långt i någon sorts jämställdhetsiver, eller så ligger jäv nära till hands att misstänka. Vinnarna var Carl and the Foolin' Jukes och det har jag inget alls att invända mot, vill jag påpeka!

Dock var det inget sväng i två av de band som gick vidare, medan Eva and the Blueboys var riktigt bra och förhoppningsvis kom tvåa. Det är i alla fall mer än jag vet, för vi packade ihop oss och åkte hemåt innan publikens röster hade räknats, och kände oss nöjda och glada ändå.

Vinnarna av Dusty Road Blues Challenge 2018
Carl and the Foolin' Jukes

Vi var hemskt trötta eftersom vi blev väckta vid fyratiden på morgonen, av två snubbar som satt i det gemensamma pentryt och uppenbarligen hade fått lite för mycket innanför västen och inte tänkte på att det kunde vara lämpligt att stänga dörren ut till korridoren med gästrummen. Det fick jag göra. Sedan var det, som du förstår, lite svårt att somna om...

Jag är inte helt säker, men det kan ha varit killarna, vilka jag snabbt döpte till Blues Brothers på grund av deras utstyrsel, som lite senare dansade framför scenen. Men det kan ha varit några andra, de hade inte kostym och hatt i pentryt i alla fall och jag var för trött för att skälla på riktigt. Om Blues Brothers mot förmodan skulle läsa detta och känna sig oskyldiga, ber jag om ursäkt här och nu.

Mat har vi ätit, förstås. Den grekiska restaurangen Athena på Gamla Torget där det spelades hade alldeles utmärkt mat.

Grillmixen som har ett fint grekiskt namn jag inte minns var väl tilltagen och god!

Vi åt även varsin kebabtallrik där innan vi åkte hem på lördagen. Sedan behövde vi inte äta mer den dagen. Det gjorde vi dock igår. Vi hittade kalvbiffar på City Gross på vägen hem från Tidaholm och dem fick mannen grilla medan jag gjorde en sallad av sojabönor och det jag hittade i kylen.



Jag kokade en rabarberchutney igår, förresten. Den var god att ha till det grillade köttet och lär passa till ost. Hårda och vällagrade ostar blir nog bäst. Till brie och tallegio var den sådär. Då var aprikosmarmeladen godare...

Rabarberchutney på gång!

Idag blir det antingen grillade karrékotletter eller korrrv. Vi får se vilket som passar bäst. Vi kanske får tillbaka min lilla Pärla, lagad och med släckta tvåor senare idag. Det blir lättare att sälja den då. Intresset har varit lågt och det antar jag beror på att den från att ha sålts som en miljöbil, plötsligt blivit paria i och med miljönissarnas galenskaper.

Men köp en ny bil då, hur miljövänligt är det att producera en bil oavsett vilket bränsle den går på?! Vilken sorts el går elbilarna på, förresten? Är det sol-, vatten-, kol- eller kärnkraft? Jag tycker inte att miljödebatten och framför allt inte miljöbilsdebatten är särskilt väl underbyggd, när ännu ej uttjänta fordon måste ersättas av nya, dyrare och mindre trafiksäkra. Helst igår...

Sådär, nu har jag kanske anklagat fel människor för hänsynslöshet och andra för eventuellt jäv, gett mig på dem som förstår sig på miljön mycket bättre än jag och klagat på en författare som inte skriver dialektalt rätt idag. Nu räcker det med negativa saker och tänker på Gustav Dahlén, som delade ut knappar med texten "Var positiv" till gnällspikar...

Vi besökte Dahlénmuseet i Stenstorp i fredags, det tycker jag du också ska göra! En mycket driftig man och en fantastisk uppfinnare, som trots en allvarlig olycka då han blev blind fortsatte att jobba och hitta på nya smarta lösningar på vardagliga och andra problem. Museet är inte stort, men mycket fint och guiden var verkligen engagerad och väl påläst. Väl värt en liten omväg, således.

Ta hand om dig och din omgivning, själv är jag långledig och tar hand om mig, vilket många nära och kära påpekat att jag borde. Plötsligt händer det!

PS. I lördags kväll såg vi de "riktiga" Blues Brothers på TV. När jag egentligen var på väg in i sängen sa På:an att strax börjar filmen och då var det ju kört, förstås. Lustigt sammanträffande, eller hur?!










2 kommentarer:

  1. Kul att se dig här igen och som vanligt var det trevlig läsning. Skönt att höra att du inte bara arbetar :-)
    Kram vännen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Jag har längtat efter att skriva de sista dagarna, tidigare var det inte att tänka på. Nu råkade jag bli lite långledig och det är jag med gott samvete. Det var dags att tänka på sig själv ;)
      Kramar! <3

      Radera